Online hirdetés
A legtöbb termék és szolgáltatás esetében ma már a leghatékonyabb reklámozási forma az online hirdetés. A különböző célcsoportokat számítógépen vagy okostelefonon elérő hirdetéseknek rengeteg különböző típusa van – számos olyan is, amely a kisebb vállalkozások számára is elérhető. A lehetőségek kihasználásához nincs szükség komoly technikai előképzettségre vagy idegennyelv-tudásra, valódi kihívás ugyanakkor eligazodni a hatalmas és folyamatosan változó kínálatban.
Hacsak egy vállalkozás nem nagyon speciális piacon működik, célcsoportjának, reménybeli vásárlóinak, ügyfeleinek túlnyomó többsége elérhető az interneten.
Az online hirdetések hatékonyságát az adja, hogy
- a hagyományos hirdetési megoldásoknál (televízió, rádió, nyomtatott újságok, óriásplakátok stb.) jellemzően pontosabban célozhatók. Különböző paraméterek szerint (lakóhely, nem, életkor, akár jövedelmi helyzet, családi viszonyok, érdeklődési kör) meghatározható a reklámok célcsoportja. Arra is van megoldás, hogy csak olyan felhasználók találkozzanak a hirdetéssel, akik biztosan éppen a hirdető által kínált termék- vagy szolgáltatástípus iránt érdeklődnek (azaz csökkenjen a hirdetés meddőszórása). A különböző tulajdonságokkal rendelkező célcsoportok számára könnyen testre szabható a hirdetés: készülhet más reklám a 30 év alatti és feletti közönségnek, vagy csak azoknak, akik már vásároltak a cégtől korábban;
- a reklámok szövegét, vizuális megjelenését a hagyományos reklámokhoz képest olcsóbban és gyorsabban lehet variálni. Könnyen és eredményesen lehet tesztelni, hogy két hasonló, de nem teljesen azonos szlogen közül melyik hat inkább a reménybeli vevőkre. Emellett pontosan követhető, hogy a hirdetéseket mikor, hányan látták, és hogyan reagáltak;
- a legtöbb hagyományos megoldáshoz képest egyszerűbb módon lehet a reklámokkal megszólított közönség tagjait végig vinni a konkrét vásárlásig, megrendelésig tartó folyamaton. (Az online reklámmal megszólított internetezőnek csak egyet kell kattintani ahhoz, hogy eljusson a weboldalra, ahol megtalálja a termékkatalógust, további információkat szerezhet, újabb impulzusokat kaphat, kiválaszthatja és megrendelheti a terméket, és akár fizetni is tud az online megküldött számla alapján.)
Arra is többféle lehetőség van, hogy a vállalkozás korábbi vevőit, illetve az általa kínált terméktípus iránt korábban érdeklődést mutatott felhasználókat egy új akcióval megszólítva újabb vásárlásra bírja.
A hirdetések megjelenítésének költségeit rugalmasan igazíthatók az egyes cégek lehetőségeihez. A költések jól tervezhetők és előre korlátozhatók (vagyis semmiképpen nem kell többet fizetni, mint amennyit terveztünk a kampányra). Számos online hirdetési megoldás esetében csak olyankor kell fizetni a reklám megjelenítéséért, ha az valódi érdeklődést váltott ki egy felhasználóból (például 5 másodpercnél többet megnézett a videóból, vagy átkattintott a weboldalra). Ez az úgynevezett CPC, CPL vagy CPA árazás.
Az online hirdetések elkészítése, feladása, menedzselése egyszerre egyszerű és nagyon összetett feladat. Már akár néhány ezer forinttal el lehet kezdeni kísérletezni az online hirdetések egyes típusaival, így a kereső- és közösségimédia-hirdetésekkel; ehhez a Google és a Facebook is magyar nyelvű kezelőfelületet biztosít.
Nagyobb volumenű, igazán hatékony kampányok működtetéséhez ugyanakkor komoly szakértelemre és gyakorlatra van szükség, a felületek kiválasztása, a reklámok elkészítése, az eredmények értékelése terén egyaránt. Ezt a szakértelmet cégen belül is ki lehet építeni, vagy külső forrásból is igénybe lehet venni.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.