Reklám

A reklám olyan eszköz, amivel termékünk fogyasztására ösztönzzük a vásárlóinkat. Mindegy, milyen felületen hirdetünk, a lényeg, hogy hirdetéssel megkönnyítsük a fogyasztó számára a döntést.

Legfontosabb kapcsolódó témák

Brief Márka / Brand 4P

Induló cégünk van vagy fiatal vállalkozásunk? Nyilván mindent meg akarunk tenni annak érdekében, hogy potenciális vevőink megtudják, élünk, alkotunk, és pont olyasmit csinálunk, ami nekik kell. A munkának már neki is kezdtünk, elkészült a piackutatás, és ennek alapján a marketingterv, tehát már azt is tudjuk, hogy mi a termék márkaötlete, amit közvetíteni akarunk a külvilág felé. Mindezt megüzenhetjük a fogyasztóknak a PR eszközeivel vagy reklámmal. 

A reklám esetében a legfontosabb, hogy kizárólag az ismerethiány enyhítését, vagy ismeret átadást igénylő kommunikációs problémák megoldására alkalmas: az elszúrt design, a béna csomagolás, vagy a túl magas árak okozta ellenérzéseket a legzseniálisabb reklámok sem fogják ellensúlyozni.

Mindez azért is fontos, mert a reklám mögött minden esetben egy jól meghatározható üzleti célnak kell állnia, a reklám ugyanis befektetés, aminek meg kell térülnie. Bár a reklám (hasonlatosan például a saját Insta oldalhoz) sok esetben divatos, üzleti kiegészítővé vált, ennek ellenére eredeti funkciója szerint jól meghatározott üzleti céllal alkalmazzák.

De mitől lesz jó egy reklám? A legfontosabb, hogy legyen releváns. Ez azt jelenti, hogy a reklámnak olyasmit kell ígérnie, ami egy jól körülhatárolható fogyasztói csoport – azaz a célcsoport – igényeit elégíti ki. Az nem üzenet, hogy valami új, hogy ilyen még nem volt a piacon, el kell mondani azt is, hogy miben különbözik az eddigiektől, és ez a tulajdonsága miért jó azoknak, akiknek a terméket szánjuk. 

A másik jellemző, aminek egy hirdetésnek meg kell felelnie, az eredetiség. A jó reklám eredeti abban az értelemben, hogy kilóg a sorból. Nemcsak a termék versenyez ugyanis a piacon, hanem a hirdetés is. A verseny célja a fogyasztók figyelmének elnyerése egy olyan közegben, ahol nagyon sok másik versenyző pont ugyanezért küzd. 

Mindezek mellett a reklámnak hatásosnak is kell lennie. El kell érnie, hogy a fogyasztó felkeljen a kanapéról és elinduljon a termékért, vagy megrendelje azt a neten. Ezek persze különböző erősségű motivációt igényelnek, de mindkettő már a fogyasztó döntése. A reklám akkor hatásos, ha döntésre bírja a fogyasztót. 

Van, aki könnyen dönt, de a nagy többség mégiscsak hezitál, ha nem is mindig, de nagyobb értékű vásárlásoknál mindenképp. A reklám ezért akkor lesz hatásos, ha megkönnyíti a fogyasztó számára a döntést, azaz kimutatja a termék megtérülését. És itt nem feltétlenül élettartamról, alacsony fenntartási költségekről, anyagi értelemben vett megtérülésről beszélünk, hanem tágabban, bármilyen emberi igényről. 

Ha azt mondom a reménybeli vevőnek, hogy csinos leszel attól, amit eladok neked, akkor azt is mondom, hogy könnyebb lesz pasiznod vagy csajoznod, és ennek megvan a maga haszna a felhasználó számára. Ha fúrógépet árulunk, gondoljunk arra, hogy az emberek egy része rajong csak az otthoni masinákért. A többség nem fúrógépet akar, hanem lyukat a falba, sőt lehetőleg tiplit is bele, és egy olyan csavart, amire fel lehet akasztani a képet. Az ő szempontjából gyakran érdektelen információ, hogy hány wattos a készülék, ennél fontosabb ígéret, hogy lesz lyuk a falban. 

Legyen az bármilyen reklám, tartsuk szem előtt ezt a hármas követelményrendszert: releváns, eredeti, hatásos. Ha csak az egyik is hiányzik, már gond van. 

Ugyanakkor az sem garancia a sikerre, ha mindezeket sikerült betartani, hiszen a reklámokat el is kell valahogy juttatnunk a potenciális vásárlóinkhoz. Legyen az bármilyen reklámhordozó: online vagy offline, média, vagy köztéri – készüljünk fel arra, hogy a jó eséllyel a médiavásárlásra fogjuk a reklámbüdzsénk túlnyomó részét elkölteni.

Utoljára szerkesztve: 2021. július 30.

Kapcsolódó témák







Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!