Brief
A brief egy olyan (írásos) dokumentum, mely egy-egy feladat elvégzéséhez leírja az adott vállalkozás üzleti körülményeit egy külső szakember számára. Ezt készíthetjük mi is, de megbízottként kaphatunk is ilyen leírást.
Számtalan olyan szakmai kérdés, feladat adódhat egy cég életében, melyhez sajnos sem a főnök, sem munkatársai nem fognak érteni. Ilyenkor – főleg amennyiben céges büdzsé is megengedi – külső szakembert kell igénybe vennünk.
Legyen az egy design probléma, arculattervezési vagy kommunikációs kérdés, vagy épp egy médiaterv összeállítása, esetleg informatika, műszaki fejlesztés: e feladatok speciális tudást igényelnek.
Mielőtt azonban keresgélni kezdenénk, hogy a cégünket érintő konkrét problémával egy szakértőhöz forduljunk, van még egy rendkívül fontos – és a sikert alapvetően befolyásoló – feladatunk: a szükséges szakember számára egy lehetőleg minden alapinformációt tartalmazó leírás elkészítése. Szaknyelven ezt a – jó esetben - írásos összefoglalót hívják briefnek.
Erre azért van szükség, mivel egy designer az adott eszköz megtervezéséhez, egy PR-guru a kommunikációs probléma megoldásához ért, és nem (feltétlenül) a mi szakmánkhoz. Nem tudja, milyenek a vevőink, partnereink, ők mit várnak el cégünk termékétől, szolgáltatásától, milyen a piac, a tágabb üzleti környezet, vagy épp az adott szakmára vonatkozó szabályzók – egyszóval nem ismerhetik sem mindennapi tapasztalatainkat, sem mindazon információkat, amelyeket például egy korábbi piackutatás során összegyűjtöttünk, vagy épp a márka tervezése során végiggondoltunk.
Egy gondosan elkészített brief segít az esetleges félreértések megelőzésében, alapdokumentuma lehet egy meghívásos kis tendernek: összességében pénzt takaríthat meg számunkra.
Egy briefben mindenképp javasoljuk az alábbi kérdések leírását, megválaszolását:
- a termék fő jellemzői (mit tud termék, mire alkalmas, mire használják), hol lehet kapni, mennyibe kerül;
- a termék fő és másodlagos vevőköre, célcsoportja;
- a termék piaci környezete: versenytársai, kiegészítő, helyettesítő kategóriája (ha nem kapja meg a vevő az adott terméket, akkor mit vesz helyette);
- az eddigi kommunikációs gyakorlat – esetleg a már megfogalmazott kétségek, kritikák;
- az új megoldással szembeni elvárások, megkötések – akár tartalmi, akár formai feltételek (azaz mivel lennénk elégedettek);
- az elvárt megoldáshoz tőlünk kapható támogatás, esetleg kötelező elemek (pl. a márka logója, arculata vagy éppen technikai feltételek – saját webshop használata, egyebek).
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.