Arculat / Corporate identity
Egy jó arculat a cég tevékenységére alapozva, a vállalkozás különféle megjelenési formái között teremt egységet.
Egy cég külső és belső kommunikációja számos szándékolt és sok nem tervezett, véletlenszerű elemből tevődik össze. A megjelentetett reklámoktól a termék csomagolásán, designjén át a használt helyiségek elhelyezkedéséig és berendezéséig, a munkatársak öltözködéséig, vagy akár a call centeres kollégák szóhasználatáig mind-mind megmutat valamit a vállalkozásból és befolyásolja vevőit, partnereit.
Egy jó arculat a cég piacára, működésére, tevékenységére alapozva, annak különféle megjelenési formái között teremt kapcsolatot, harmóniát, egységet. Egyszerű elemekkel operál, könnyen felismerhető, mégis erős vizuális és tartalmi üzenetet közvetít. Szavak nélkül is kialakít a cégről egy elképzelést, ami aztán mások fejében fogalmazza meg a róla alkotott képet, azaz az imázst, és ezzel identitást teremt, stílust és üzenetet közvetít.
Ezért, mielőtt nekilátnánk a tervezésnek (vagy terveztetésnek), jól gondoljuk át, többször is, hogy mit szeretnénk elérni, kifejezni az arculati elemek által. Ehhez megfelelő fogódzót nyújthat egy kis házi piackutatás: nézzük meg a területünkön sikeres márkákat és üzeneteiket, csoportosítsuk őket, elemezzük, hogy melyik miért tetszik, és melyik miért nem.
Arra, hogy mi mit szeretnénk sugallni, képviselni a céges arculattal, egy a marketingterv keretében elkészített pozicionálás, majd a leírt márkaötlet adhat iránymutatást, hiszen maga a márka az, melyet minden eszközzel – így az arculattal is – képviselni igyekszünk.
Az arculat tervezésekor az önazonosság mellett talán a legfontosabb szempont, a megkülönböztethetőség. Egy cég arculata legyen első látásra is más, mint a vetélytársaié, hogy könnyen ráismerjenek. A grafikai arculati elemek mellett – logó, névjegy, levélpapír, ehhez használt betűtípus stb. – érdemes hangsúlyt helyezni cégünk esetleges szlogenjére is.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.