PR / Public relations

A PR a vevőkkel folytatott kommunikációnak az a része, ami nyilvános felületeken, híroldalakon vagy közösségi médiafelületeken zajlik. Célja gyakran nem közvetlenül az értékesítés növelése, sokkal inkább a cég jó hírének biztosítása.

Legfontosabb kapcsolódó témák

Poszt Marketing Márka / Brand

A PR nem igazán alkalmas a közvetlen vásárlásösztönzésre – arra ott van a reklám, de remek eszköz egy cég hitelességének, jó hírének, integritásának kifejezésére, annak az életérzésnek az átadására, amit közvetíteni akar.

Mindez azonban sajnos nem olyan egyszerű, hiszen a média azzal szeret foglalkozni, ami úgymond „mindenkit érdekel”. Ennek a kritériumnak pedig szinte sosem felelünk meg. Megjelenni viszont szeretnénk, örülnénk, ha cégünk vagy termékünk nevével minél többször találkoznának a fogyasztók, és olyan jó dolgokra asszociálnának vele kapcsolatban, amelyek kifejezik márkaötletünket, és passzolnak marketingtervünkhöz

Ha 5 évet beleöltünk a fejlesztésébe, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az általunk feltalált, igen jól csavarható focilabda technikai paraméterei mindenkit érdekelnek. Ez sajnos nem igaz. Valójában legfeljebb azokat érdekli, akik fociznak. Ennél jobban járunk, ha megkérünk egy jó rúgótechnikájú focistát, hogy ugyan már, csavarja el a sorfal mellett a lasztinkat, aztán fölteszünk az egészről egy videót a Youtube-ra, ez ugyanis hitelesíti a mondandónkat. 

De még jobban járhatunk, ha a labdát nagy magyar találmányként pozicionáljuk, élvonalbeli játékossal rúgatunk gólt vele vagy bejelentjük, hogy megküldtük a Nemzetközi Labdarúgó Szövetségnek tesztelésre. Nem baj, ha nem jött még válasz, mert ezzel már megcsillantjuk a reményt, hogy valahol a labdarúgás környéki bizniszben mégiscsak labdába rúgunk egyszer még, mi magyarok. 

Mit is csináltunk tulajdonképpen? Növeltük az eseményed hírértékét. Ezzel foglalkozik a PR-szakma, mert a hírérték nem objektív fogalom. Nincs olyan, hogy az egyik sztorinak ennyi, a másiknak annyi, valójában minden szerkesztő, blogger annyit lát bele, amennyit éppen jónak lát. Hogy mit lát jónak, azt különböző eszközökkel befolyásolni lehet. Ezért tettük nemzeti üggyé a labdád, ezért készítettünk róla híradóba is bevágható filmet, ezért hívtuk meg a sajtót és pár influenszert a nagy magyar focista próbalövéseire. 

Ha azt akarjuk, hogy írjanak rólunk, akkor szolgáljuk ki a sajtót. Megdöbbentő, de az újságírók is elfoglalt emberek. Ne raboljuk az idejüket azzal, hogy a kályhánál kezdjük a mondandónkat, törekedjünk a lényegre. Ha nem akarunk csalódni, ne hívjuk őket sajtótájékoztatóra, mert ez az ő munkájuknak a legkevésbé hatékony formája. 

Inkább írjunk nekik egy közleményt, és juttassuk el hozzájuk elektronikusan. De az is legyen lényegre törő és feleljen meg a cikkek, illetve tudósítások formai követelményeinek: cím, lead (néhány soros kiemelt összefoglaló), és csak aztán kezdődjön maga a szöveg. 

Az így megjelentetett cikkek és információk jól támogatják cégünk PR életének másik fontos területét, tartalommarketing tevékenységünket. Legyen az céges blog, közösségi média oldal, vlog, podcast sorozat. Kiírhatjuk ugyanis magunkról a Facebookon, hogy megcsináltuk a világ legjobb focilabdáját, de nagyobb lesz az érdeklődés és az információ hitelessége, ha megosztjuk azt a cikket, ami helyettünk mondja el ugyanezt. 

A sajtó és közösségi média egyaránt tartalmat igényel, és a fogyasztható tartalom előállítása a mi feladatunk vagy egy általunk megbízott ügynökség dolga. A hangsúly mindkét esetben a fogyaszthatóságon van, mert az internet korában az emberek egy kattintással elfordulnak mindentől, ami nem elég érdekes vagy túlságosan rátukmálósra sikeredett. 

Utoljára szerkesztve: 2021. július 30.

Kapcsolódó témák



Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!