Blog

A blog eredeti jelentése internetes napló, a neve is e két szó (web+log) összetételéből származik. A blogok jellemzően a nyilvánosságnak szánt személyes feljegyzéseket tartalmaznak, de sok vállalkozás használja üzleti célokra is.

Blogot bárki készíthet, akár önállóan, szakember igénybe vétele nélkül is: az interneten nagy mennyiségben érhetők el olyan ingyenes és fizetős programok és alkalmazások, amelyekkel blogokat vagy teljes weboldalakat lehet létrehozni. Elég lefoglalni a megfelelő domaint és kiválasztani egy ilyen alkalmazást, Sok blog egy-egy nagyobb vállalkozás tulajdonában álló úgynevezett blogtér keretében működik, amelyekhez eleve kapcsolódik egy blogfejlesztő alkalmazás. 

Ezekben az esetekben a blog indítója együttműködést is vállal a blogtér üzemeltetőjével. A megállapodás lényegében úgy szól, hogy a média vállalkozás értékesíti a blog hirdetési felületeit, és abból valamennyit visszaad a blogot tartalommal töltő magánszemélynek, vagy csoportnak (szerkesztőség). A blogtér tulajdonosa fenntartja magának a jogot, hogy a blog jobban sikerült bejegyzéseit kirakja az általa üzemeltetett nagyobb olvasottságú oldalak címlapjára is, ilyen módon látogatottságot generálva az oldalnak. 

Blogot jellemzően két okból szoktak indítani: sokan klasszikus (de nyilvános) naplóként kezelik a blogot, amelyen megosztják személyes gondolataikat a világgal vagy csokorba gyűjtik kedvenc idézeteiket, írásaikat. Ha mindez nem szöveges, hanem rövid videó tartalmak formájában történik, akkor videó blogról (vlog), ha beszédről akkor podcastról beszélünk. A klasszikus blogok szerepét egyre inkább átveszik más közösségi média eszközök (Facebook oldalak és csoportok, YouTube csatornák vagy Instagram oldalak). 

Az üzleti világban a blogok jellemzően a marketing - márkaépítés vagy a közvetlen értékesítés támogatás - szolgálatában állnak. Az ilyen blogok inkább tekinthetők kisebb, specifikus érdeklődési kört kielégítő média megjelenéseknek. A vállalati célokat támogató blogok futhatnak akár a céges weboldalon is egy menüpont alatt, de jellemzően inkább önálló internetes felületek. 

A céges oldalon futó blogok megjelenésükben megfelelnek a blogot indító cég arculati előírásainak, tartalmilag pedig a cég üzleti érdekeit tükrözik – ezek a blogok tehát nagyon őszinték, hiszen teljesen világos, hogy ki és miért futtatja a blogot: a cég akar beszélni az ügyfeleinek.

A cégek által indított, de önálló oldalként futó blogok kisebb-nagyobb mértékben törekszenek arra, hogy függetlennek látszódjanak, és tartalmukat tekintve általában valamilyen érdeklődési kör vagy probléma köré szerveződnek. Ha az álmatlanságról szóló blogot látunk az interneten, akkor nagyjából biztosak lehetünk abban, hogy az egy álmatlanság elmulasztó készítmény népszerűsítésére hivatott, és valahol a szövegben vagy az oldal alján lesz is egy link a mély és egész éjszakán át tartó alvást garantáló csodaszerre. 

Ezek a tartalommarketing eszközök azonban csak akkor töltik be a hivatásukat, ha érdekes és olvasmányos tartalmakat közölnek. Természetesen van mód az oldalak pénzért történő népszerűsítésére (például azonos nevű Facebook csoport posztjainak megtolásával), de az így elért eredmények csalókák lehetnek, mert a bejegyzéseket, videókat ugyan sokan megnyithatják, de ha a cikk egyébként pocsék, akkor a kívánt hatás elmarad.

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.

Kapcsolódó témák



Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!