Vlog
A vlog videóblog: olyan felület, ahol magánszemélyek és vállalkozások feltöltött videókkal mondanak el valami számukra fontosat a külvilágnak. A népszerű vlogokkal nem kevés pénz kereshető, de nagyszerű eszköz ez a vállalati célok támogatására is.
Ahogy a blog, úgy a vlog is olyan eszköz, amellyel pénzt lehet keresni, vállalati célokat lehet támogatni, vagy – magánszemélyek esetében - egyszerűen csak ki lehet fejezni egy hobbi vagy egy tevékenység iránti szenvedélyt. A vlog egy olyan szerkesztett felület – leggyakrabban YouTube csatorna – ahova felhasználók (magánszemélyek és cégek) saját videóikat helyezik el.
A vlogok egy elenyésző – ám annál ünnepeltebb – része rendkívül sikeres lesz, és alkotóik sok pénzt keresnek azzal, hogy a YouTube fizet a népszerű videókon elhelyezett reklámokért az alkotónak. Rendszeresen olvashatunk a „Youtube sztárokról”, youtuberekről, akik elképesztő nézettségüknek megfelelően elképesztő összegeket is keresnek.
A jelenségnek a vállalkozások szempontjából az ad különös jelentőséget, hogy a most felnövekvő „YouTube-generáció” számára már felnőtt korban is kézenfekvő információforrás lesz a videó. Ebben nagy szerepe van a Facebooknak és Google-nek: mindkettőnek elemi érdeke, hogy sok videó tartalmat vonzzon magához.
Ha egy vállalkozás fiatal vevőkörre épít, akkor már ma is kétségtelenül célszerű az üzeneteit rövid videókban is megfogalmazni. A hangsúly ma még az „is” szón van, mert noha a fiatalok már ma is inkább videók, semmint papíros útmutatók alapján szerelnek össze otthon egy IKEA bútort, köztünk él még néhány generáció, amely ehhez a nyomtatott sorvezetőt használja. Vagyis a videó a legtöbb céges tartalom esetében nem váltja ki az írott tartalmat, hanem kiegészíti azt.
A vállalkozások elsősorban a tutorial, azaz ismeretterjesztő, oktató videók megosztásával erősíthetik brandjüket és ismertségüket, de érdemes előzetesen körülnézni: ma már szinte mindenről van fenn oktató videó a neten, tehát ezekhez képest kell valami újat kitalálni. A legtöbb céges videó gyártója azt reméli (és megbízójának is ezt ígéri), hogy az ő videója majd vírusként terjed a neten, egymásnak osztják a felhasználók, és hamarosan több százezres nézettsége lesz. A nézők figyelméért folytatott verseny azonban sokszor rendkívül erőltetett produkciókat hív életre, amiket aztán emiatt valójában senki nem néz meg.
Részben a kínos mellényúlások elkerülésére fejlődött ki a Youtube celeb piac, melynek lényege, hogy a már ismert YouTube alkotók (úgynevezett influenszerek, azaz befolyással bírók) értékesítik a cégeknek a nézettségüket, vagyis pénzért olyasmit mondanak, amit a cég hallani akar – vagy egyszerűen a cég termékeit használják/fogyasztják a milliók által megnézett videóban. Fontos azonban megjegyezni, hogy az így szerzett ismertség és népszerűség tiszavirág-életű: pont addig tart, amíg van pénzünk megfizetni az influenszereket. Másnaptól a konkurensünk termékét fogják promótálni a követőik körében.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.