Pull kommunikáció
A pull kommunikáció lényege, hogy a felhasználó vagy fogyasztó saját maga kezdeményezi a kommunikációs aktusban való részvételt – például felkeres egy weboldalt, feliratkozik egy hírlevélre, belép egy Facebook-csoportba vagy egyszerűen indít egy Google-keresést.
Legfontosabb kapcsolódó témák
Kommunikáció Marketing funnel / Marketingtölcsér PR / Public relationsEgy felmérés szerint a 100 eurót meghaladó beszerzések előtt az európai vásárlók átlagosan 90 percet töltenek azzal, hogy az interneten tájékozódnak az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Az eladók legfőbb célja tehát, hogy a kutatásra fordított idő során az ő portékájukkal feltétlenül találkozzon a potenciális vevő.
Ehhez nem elegendő a push kommunikáció eszközeire támaszkodni, hiszen kicsi az esélye, hogy egy reklám éppen akkor jön szembe a potenciális vevővel, amikor az adott termék beszerzésére készül. (A push fogalma angolul annyit jelent: „tolni”, míg párja, a pull, annyit tesz: „húzni”.) A pull típusú kommunikáció célja, hogy az érdeklődők gyorsan és egyszerűen megtalálják cégünk termékét vagy szolgáltatását, ha éppen ahhoz hasonlót keresnek.
Sokan Google-kereséssel indítják a keresési folyamatot – a rájuk vadászó eladók az úgynevezett kereső-optimalizálás (SEO) útján adott keresési kulcsszavak esetében az első találatok közé „vásárolják be magukat”, így biztosak lehetnek benne, hogy a potenciális vásárló/ügyfél találkozni fog a cég vagy a termék linkjével.
Más vevők az ár-összehasonlító (listing) oldalakon kezdik a keresést. Az eladóknak ezeket az oldalakat egyenként föl kell keresniük, és megállapodni velük, hogy termékeiket, szolgáltatásaikat is vegyék fel a megfigyeltek közé.
Megint mások blogokat vagy teszteket keresnek, hogy hozzáértő, de független véleményeket találjanak. Ugyancsak tipikus fogyasztói szokás, hogy fórumokat vagy Facebook-csoportokat keresnek, hogy közvetlen vevői tapasztalatokat ismerjenek meg, esetleg ki is írják valamelyik közösségi oldalra, hogy ki tud valamit erről, vagy arról a szolgáltatásról. A fogyasztói vélemények befolyásolásának legjobb módja a minőségi és megbízható termék/szolgáltatás, de az online térben való folyamatos jelenléttel olyan márkák megítélése is javítható, amelyek egyébként nem tartoznak a fogyasztók kedvencei közé.
Ennek egyik bevált eszköze a termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó fogalmakról, kifejezésekről szóló online diskurzus irányítása. Attól a cégtől nagyobb eséllyel rendelnek horkolást csillapító bajuszkötőt, amelyik heteken, hónapokon át uralja az ezzel foglalkozó közösségi felületeket. Ha a legjobb kulcsszavak már foglaltak, érdemes megpróbálni a problémát más kontextusba helyezni, vagy másképp megfogalmazni, ehhez azonban már célszerű szakember segítségét igénybe venni.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.