Pull kommunikáció

A pull kommunikáció lényege, hogy a felhasználó vagy fogyasztó saját maga kezdeményezi a kommunikációs aktusban való részvételt – például felkeres egy weboldalt, feliratkozik egy hírlevélre, belép egy Facebook-csoportba vagy egyszerűen indít egy Google-keresést.

Egy felmérés szerint a 100 eurót meghaladó beszerzések előtt az európai vásárlók átlagosan 90 percet töltenek azzal, hogy az interneten tájékozódnak az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Az eladók legfőbb célja tehát, hogy a kutatásra fordított idő során az ő portékájukkal feltétlenül találkozzon a potenciális vevő. 

Ehhez nem elegendő a push kommunikáció eszközeire támaszkodni, hiszen kicsi az esélye, hogy egy reklám éppen akkor jön szembe a potenciális vevővel, amikor az adott termék beszerzésére készül. (A push fogalma angolul annyit jelent: „tolni”, míg párja, a pull, annyit tesz: „húzni”.) A pull típusú kommunikáció célja, hogy az érdeklődők gyorsan és egyszerűen megtalálják cégünk termékét vagy szolgáltatását, ha éppen ahhoz hasonlót keresnek. 

Sokan Google-kereséssel indítják a keresési folyamatot – a rájuk vadászó eladók az úgynevezett kereső-optimalizálás (SEO) útján adott keresési kulcsszavak esetében az első találatok közé „vásárolják be magukat”, így biztosak lehetnek benne, hogy a potenciális vásárló/ügyfél találkozni fog a cég vagy a termék linkjével

Más vevők az ár-összehasonlító (listing) oldalakon kezdik a keresést. Az eladóknak ezeket az oldalakat egyenként föl kell keresniük, és megállapodni velük, hogy termékeiket, szolgáltatásaikat is vegyék fel a megfigyeltek közé. 

Megint mások blogokat vagy teszteket keresnek, hogy hozzáértő, de független véleményeket találjanak. Ugyancsak tipikus fogyasztói szokás, hogy fórumokat vagy Facebook-csoportokat keresnek, hogy közvetlen vevői tapasztalatokat ismerjenek meg, esetleg ki is írják valamelyik közösségi oldalra, hogy ki tud valamit erről, vagy arról a szolgáltatásról. A fogyasztói vélemények befolyásolásának legjobb módja a minőségi és megbízható termék/szolgáltatás, de az online térben való folyamatos jelenléttel olyan márkák megítélése is javítható, amelyek egyébként nem tartoznak a fogyasztók kedvencei közé. 

Ennek egyik bevált eszköze a termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó fogalmakról, kifejezésekről szóló online diskurzus irányítása. Attól a cégtől nagyobb eséllyel rendelnek horkolást csillapító bajuszkötőt, amelyik heteken, hónapokon át uralja az ezzel foglalkozó közösségi felületeket. Ha a legjobb kulcsszavak már foglaltak, érdemes megpróbálni a problémát más kontextusba helyezni, vagy másképp megfogalmazni, ehhez azonban már célszerű szakember segítségét igénybe venni. 

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.

Kapcsolódó témák



Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!