Digitális Egységes Piac / Digital Single Market / DSM
Az EU egységes piacának azon része, ahol az uniós fogyasztók határokon keresztüli online vásárlásokat bonyolíthatnak EU-szerte, a vállalkozások pedig online értékesíthetik termékeiket bármely EU-tagállamban.
Az EU egységes piacán belül a digitális Európára irányuló uniós projekt (elektronikus megoldások, a kapcsolódó adatkezelés, a határokon átnyúló digitális szolgáltatások fejlesztése) megvalósításának alapelveit az Európai Bizottság digitális egységes piaci stratégiája fektette le 2015-ben azzal a céllal, hogy a tagállamok gazdaságai és társadalmai élni tudjanak korunk digitális eszközeivel, kihasználva azok előnyeit.
A stratégia fontos eleme, hogy a fogyasztók és a vállalatok Európa-szerte könnyebben férjenek hozzá a digitális termékekhez és szolgáltatásokhoz, egyenlő feltételek érvényesüljenek a digitális hálózatok és innovatív szolgáltatások fejlesztésében. Mindezek célja az unió egységes digitális gazdaságának maximális növekedése.
A stratégia számos olyan tennivalót is rögzített, amelyek megvalósítását 2016 végéig meg kellett kezdeni, ezek közül már több meg is valósult. Az egységes piacon belül megszűntek a roamingdíjak, létrejött az egységes európai adatvédelmi szabályozás, a GDPR, megvalósult az online tartalmak határokon átnyúló hordozhatósága, az e-kereskedelemben megszűnt az indokolatlan, területi alapú tartalomkorlátozás (geoblocking).
Az EU-tagállamok gazdaságának és társadalmának digitalizálódását valamennyi tagállamra kiterjedően az ún. DESI index (Digital Economy and Society Index) méri.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.