Carsharing

A megosztáson alapuló gazdaság felé tett egyik nagy lépés az autómegosztás, azaz a carsharing, amikor nem a saját autónkba ülünk be, hanem egy közelünkben parkoló kocsit veszünk igénybe egy adott útra, aminek tulajdonosa egy erre szakosodott szolgáltató. A szolgáltatást tovább forradalmasítja majd az önvezetés.

  • + Nem kell autót venni.
  • + Nem fizeted az állandó költségeket (adó).
  • + Használat arányosan fizetünk a közlekedésért.
  • +

  • - Elképzelhető, hogy nincs a közelben elvihető jármű.

Az autó megosztás, azaz carsharing nem mai keletű szolgáltatás, első formája, a telekocsi már az internet előtt megjelent. Ebben még nem magát az autót, hanem az egy-egy út során rendelkezésünkre álló üres helyeket értékesítették azok, akik útnak indultak.

A digitalizáció, az internet, a navigáció és a GPS fejlődése azonban ma már lehetővé teszi azt is, hogy a telefonunkon keresztül megtaláljunk egy közelünkben parkoló autót, azt egy jelkód megadásával kinyissuk, elinduljunk vele, és valahol máshol leparkoljuk. Ezt a modellt ma már számos nagy gépkocsi flottával rendelkező cég kínálja a világban, és Budapesten is.

De a carsharing-ről nem ezért beszélünk sokat, hanem azért, mert – részben az 5G elterjedésével - küszöbön áll a hálózatba kapcsolt önvezető autók megjelenése, ami elhozza a modell harmadik stációját, azt, amiben a kiszemelt jármű magától értünk is jön. Ez pedig megváltoztatja a világ közlekedését, hiszen miért legyen mindenkinek autója, amikor bármikor rendelkezésünkre áll egy közösségi, ami pontosan ugyanazt, vagy még többet nyújt, mint az, ami a házunk előtt parkol. 

A következmények jórészt beláthatatlanok. Abban egyetértenek a szakértők, hogy a nagyobb kihasználtság miatt összességében sokkal kevesebb autóra lesz szükségünk, mint amennyit ma használunk. Ez csökkenti a városok zsúfoltságát, sokkal több lesz a parkolóhely, zöldterületek alakíthatók ki ott, ahol ma parkolók vannak. De átalakulhat az egész építészet, hiszen nem lesz szükség az irodaházak alatti mélygarázsokra. Ugyancsak átalakul a biztosítási piac, hiszen az önvezető autó okozta balesetért nem lehetünk mi a felelősek. 

Ha pedig az önvezetés elektromos autókkal valósul meg (amire ugyancsak nagy az esély), akkor az egész áramfogyasztás szerkezete is megváltozhat, a csend és a javuló levegőminőség miatt pedig felértékelődhetnek a forgalmas utakat övező ingatlanok.

Utoljára szerkesztve: 2021. január 16.

Kapcsolódó dossziék

Kapcsolódó fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!