Aláírási címpéldány
Egy céggel megkötött szerződés csak akkor érvényes, ha valóban a cég képviselője írta alá úgy, ahogyan ezt számára a társaság létesítő okirata előírja. Arról, hogy egy cég nevében tényleg a megfelelő aláírás kerül-e a szerződésre, az aláírásmintából és az aláírási címpéldányból győződhetünk meg.
Az aláírási címpéldány – az aláírásminta mellett – arra szolgál, hogy a cégek partnereinek hiteles tájékoztatást adjon arról, hogy
- egy adott személy tényleg képviseli-e a társaságot,
- ezt önállóan vagy más képviselőkkel együtt teszi, és
- az aláírása hogyan néz ki, és hogyan számít cégszerűnek (azaz pl. szükséges-e pecsét vagy érvényes anélkül is a cégnév kiírása és az aláírás együttese).
Különféle állami vagy európai uniós pályázatok, hivatalos eljárások során a friss aláírási címpéldány bekérése rutinnak számít. Ha mi szeretnénk partnerünk részéről aláírási címpéldányt látni, nekünk is érdemes ebből frisset kérni.
Az aláírási címpéldányt közjegyzők készítik el, nagyjából öt-hatezer forintos nagyságrendű díj ellenében, a személyi okmányok és a cégiratok alapján gyakorlatilag bármikor, tetszőleges alkalommal.
Az aláírási címpéldány közokirat, tehát alappal bízhatunk meg abban, hogy a rajta feltüntetett személy valóban úgy képviseli a céget, ahogy az benne szerepel.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.