Reklámblokkoló / Adblocker
A reklámblokkolók pontosan azt csinálják, amire a nevük utal: blokkolják az online reklámokat. Használatuk egyszerűbbé teszi az internetes oldalak képét, de nem várt problémákat is okozhat.
Egyes felhasználókat zavarnak bizonyos, az internetes oldalakon megjelenő reklámok, ezért asztali számítógépen futtatott böngészőjüket olyan kiegészítővel, úgynevezett pluginnel használják, ami nemes egyszerűséggel eltünteti ezeket. Az ilyen reklámblokkolók jellemzően a reklámmegjelenítést végző szerverek folyamatosan frissített listái alapján dolgoznak, de más jellemzők alapján is igyekeznek elkülöníteni a hirdetéseket.
Reklámblokkolók az okostelefonos rendszerekre, Androidra és iOS-ra is léteznek, de ezek a hivatalos applikáció-áruházakban általában nem elérhetők (mivel más applikációk működésébe avatkoznának be). Letölthetők ugyanakkor olyan dedikált mobil böngészők, amelyek beépített reklámblokkolóval rendelkeznek. A legszélesebb körben használt, asztali gépekre és mobilra is fejlesztett böngésző, a Google Chrome-ja egyébként eleve szűri a felhasználói élményt különösen negatívan befolyásoló hirdetéseket.
A reklámblokkolók használatának nem kívánt hátulütője lehet, hogy működésük miatt bizonyos internetes oldalak elérhetetlenné vagy használhatatlanná válnak a felhasználó számára. Egyes esetekben a reklámblokkolók maguk futtattak reklámokat vagy gyűjtöttek spyware-ként adatokat a felhasználókról, vagyis telepítésük előtt érdemes alaposan tájékozódni arról, vajon megbízhatók-e.
Különösen fontos szempont lehet az is, hogy a reklámokat megjelenítő internetes tartalmak készítői számára létkérdés a reklámbevétel: ha sokan kapcsolják ki a hirdetések megjelenítését egy oldalon, az hamar tönkre fog menni. Egyes tartalomszolgáltatók éppen ezért be sem engedik oldalaikra a blokkolót használó reménybeli látogatókat.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.