Mentor / Mentorálás
A startup mentor egy olyan szakértő, aki korábbi saját tapasztalatait megosztva segít elkerülni a tipikus buktatókat és létrehozni, felépíteni egy új vállalkozást.
⊕
- + Szinte minden szakterületen fellelhetők mentorok, akár személyes, akár szervezett csatornákon keresztül.
- + Az üzleti mentorok gyakran ingyen, szakmai elhivatottságból segítenek a kezdő, fiatal vállalkozásoknak.
⊖
- - A mentorok nem döntéshozók, a felelősség mindig az adott cégvezetőt terheli.
- - A mentor nem visel közvetlen anyagi kockázatot, legfeljebb a saját megítélését, szakmai renoméját rombolhatja, ha nem megfelelő irányba tereli mentoráltját.
A mentorálás egy informális tudásátadás, ismeretek és ismeretségek, szakmai kapcsolatok megosztása vagy pszichológiai támogatás. Többnyire személyes formában történik és egy meghatározott időtartamra vagy egy konkrét cél eléréséig tart. A mentorálás mindig az adott személynek és nem általában a vállalatnak szól.
Egy startup alapításakor számtalan tényezőre kell odafigyelni és sok problémát kell megoldani, a legtöbb esetben ugyanakkor az alapítók nem rendelkeznek minden üzleti területre (pl. finanszírozás, marketing, kommunikáció, HR, IKT – csak hogy a legalapvetőbbeket említsük) kiterjedő rálátással és szakértelemmel. Ezért megszokott, hogy külső, semleges segítséget vonnak be olyan szakértők, vezetők személyében, akik már tapasztalattal rendelkeznek a nehézséget okozó témákban.
A jó mentor mindenképp egy olyan személy, akinek szaktudása és valódi tapasztalata is van az adott területen, és képes menet közben hasznos tanácsokkal tovább lendíteni a vállalkozót a tipikus buktatókon. Gyakori tévhit, hogy a termelékenység és a kiválóság csak kemény pofonok árán elérhető, segítséget kérni pedig a gyengeség jele: a mentorálás ezzel szemben egy olyan elv, ami éppen arra épít, hogy a haladás sokkal gyorsabb akkor, ha van egy tapasztalt tanácsadó is a fedélzeten.
Mentorokat a startup vállalkozók találhatnak saját személyes hálózatukban is, de elérhetők különböző dedikált startup vagy egyéb szakmai programokon, inkubátor és akcelerátor programokon keresztül is. Vannak egészen kompakt mentorálási események, például konferenciákon szervezett „rapid randik”, ahol a kezdő vállalkozók ugyan csak rövid időre, de hozzáférhetnek a legtapasztaltabb vezetőkhöz és dedikált figyelmet, személyes tanácsokat kaphatnak aktuális kérdéseikre.
Fontos, hogy a mentor nem egy alvállalkozó, nem vethető be konkrét feladatok elvégzésére, ugyanakkor a széles körű tapasztalatait kihasználva a mentorált startup úgy képes fontos döntéseket meghozni, mintha a valósnál jóval több piaci tapasztalattal rendelkezne.
A mentorok természetesen nem kizárólag az alapítás körüli időszakban jelenthetnek segítséget. Egy cég életútján később is ugyanúgy érdemes külső véleményeket, gondolatokat bevezetni a belső gondolkodásba, legyen szó akár új termék létrehozásáról, külföldi piacra lépésről, kríziskezelésről, szervezetátalakításról vagy éppen növekedésii problémák kezeléséről.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.