Fedezet nélküli finanszírozás
A fedezet nélküli finanszírozás, olyan hitel vagy kölcsön, ahol a visszafizetés biztosítéka kizárólag a hitelfelvevő értékelése, azaz a hitelt nem biztosítja semmilyen egyéb eszköz.
Fedezet alatt hitel- és egyéb finanszírozási ügyletek esetében olyan ingatlantulajdont vagy más egyéb értékes eszközt értünk, melyet a hitelfelvevő fel tud ajánlani biztosítékként, hogy a hitel-visszafizetés meghiúsulása esetén a hitelező a fedezetként felajánlott eszközt megszerezhesse, tovább értékesíthesse, azaz így a pénzéhez juthasson.
A fedezet nélküli finanszírozás esetében azonban ilyen értékről a felek nem állapodnak meg, emiatt a hitelező számára egy ilyen üzlet jóval nagyobb kockázatot jelent. Emiatt a fedezet nélküli finanszírozási formák jellemzően magasabb kamattal rendelkeznek, hogy a hitelező számára a nagyobb kockázat ellenére is vonzók legyenek.
Fedezet hiányában a finanszírozó kénytelen kizárólag a hitelfelvevő minősítése alapján mérlegelni a döntését. Ilyen mérlegelési szempont lehet a hitelfelvevő korábbi pénzügyi története, a meglévő jövedelme, korábbi vagy fennálló hitelei. Amennyiben a hitelfelvevő nem képes teljesíteni a kötelezettségeit, akkor a hitelezőnek nincs más lehetősége, mint jogi úton behajtani a követelését, akár egy követeléskezelő céget megbízva vagy közvetlenül polgári per keretében.
A kockázatitőke-befektetések során a befektetés jellemzően részesedésszerzéssel párosul, azonban számos eset előfordulhat, amikor – akár e mellett – a fedezet nélküli finanszírozás is megfelelő opció. A fedezet nélküli finanszírozás előnyei közé tartozik, hogy gyorsan nyújtható, rugalmas a visszafizetés ütemezése, nagyon egyszerűen adminisztrálható, így kisebb összegekkel is könnyen működik.
Fedezet nélküli finanszírozást tagi kölcsönként nyújthat maga a befektető is, de a piacon bankok, pénzintézetek révén is elérhetők akár kifejezetten startup vállalkozásokra szabott megoldások.
Fedezet nélküli finanszírozási megoldásnak számítanak a különböző közösségi finanszírozási platformok és a peer-to-peer hitelezési megoldások is. Ekkor a startup vállalkozások egy saját kommunikációs kampány révén főként kis magánbefektetőket vonzanak be: gyakori ajánlat, hogy a startup cég még nem létező, jövőbeni termékét kínálja fel a potenciális vásárlóknak, akik így gyakorlatilag előre kifizetik azt, kockáztatva, hogy esetleg a termék soha nem készül el vagy nem is lesz jó számukra.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 27.