Közösségi finanszírozás / Crowdfunding
A közösségi finanszírozás (angolul: crowdfunding) az üzleti ötletek finanszírozásának világszerte gyorsan terjedő formája. Lényege, hogy egy nagy finanszírozó (pl. bank vagy kockázati tőke cég) helyett sok „kisbefektető” közösen adja össze a pénzt egy új projekt megvalósításához.
⊕
- + Elegendő lehet akár egyetlen eredeti üzleti ötlet is a finanszírozás megszerzéséhez.
- + A hagyományos finanszírozási formáknál sokkal rugalmasabb kereteket biztosít.
- + A vállalkozás (a még el sem készült) termék vagy szolgáltatás előértékesítésével vásárlókat szerezhet, akik sem hitelezői, sem társtulajdonosai nem lesznek a cégnek.
- + Egy sikeres közösségi finanszírozási kampány komoly hírértékkel bír, azaz jelentős kommunikációs lehetőségeket kínál.
⊖
- - Óriási a „zaj”, egy időben nagyon sok finanszírozást kereső ötlet jelenik meg a nagy crowdfunding portálokon – így nehéz kitűnni.
- - A profi (és költséges) angol nyelvű kommunikációs kampány szinte minden sikeres projekt esetében szükséges volt.
- - A jó kommunikáció sem old meg mindent: a közösségi finanszírozást célzó kampányok tetemes hányada sikertelenül végződik.
- - A közösségi finanszírozás általában némi adókockázatot is magában hordoz: a választott forma hazai szabályairól mindenképpen tájékozódni érdemes még a kampány előkészítése előtt.
Egy ragyogónak tűnő üzleti ötlet külső forrásból történő megfinanszírozásához a hagyományos utak – pl. bankhitel felvétele, üzleti angyal vagy kockázati tőke bevonása – helyett megoldást nyújthat a közösségi finanszírozás (crowdfunding) is.
Maga az elv nem újdonság: a tőzsdei cégeknek is számtalan kisbefektetőjük van. A digitalizációnak hála, a közösségi finanszírozáshoz azonban elvileg bárki hozzáférhet az internet segítségével, közvetlenül elérve világszerte rengeteg ismeretlen, de az adott üzleti ötlet iránt fogékony embert.
Ennek megkönnyítésére (azaz a forrást és a befektetési lehetőséget keresők közötti közvetítésre) ma már számos crowdfunding portál működik, közvetlenül összekapcsolva az üzleti ötlet megálmodóját a lehetséges finanszírozókkal.
A köztük létrejövő kapcsolat (azaz, hogy milyen jogcímen adja a vállalkozónak a pénzt az érdeklődő) sokféle lehet: a leginkább általános megoldást a még létre sem jött termék előre történő megvásárlása jelenti, de vannak hitelt, vagy akár tőkét biztosító oldalak is. Mindez nagyon egyszerűnek, gyorsnak és olcsónak hangzik, de sajnos mégsem az.
Egyrészt ezeken a felületeken folyamatosan jelennek meg az újabb és újabb üzleti ötletek, ezért nehéz megragadni a potenciális finanszírozók figyelmét. Természetesen nagyon fontos, hogy az ötlet vagy a termék egyedi, újszerű és megfelelő árazású legyen (ezért érdemes előzetesen körülnézni a crowdfunding oldalakon, megismerve a hasonló termékek árazási gyakorlatát), de legalább ennyire fontos az átgondolt kommunikációs kampány.
A legtöbb sikeres kampány mögött profi filmes és kommunikációs munka áll, és a nemzetközi befektetői közösség eléréséhez természetesen mindent angolul (is) el kell készíteni. A kampány elkészítése és fenntartása (a témához kapcsolódó oldalakon, blogokon való megjelenés, a különböző közösségi média felületek összehangolt használata, hirdetések elhelyezése) akár jelentős költséggel is járhat.
Egy ilyen kampánynak a forrásbevonáson és a kommunikációs előnyökön kívül van még egy jelentős haszna: nagyon sokan és nagyon sokfélét kérdeznek közben az üzleti ötletről, a már kifejlesztett termékről, szolgáltatásról. Így a kampányt indító cég sok új véleményhez, információhoz juthat hozzá a megcélzott piacról, ami felbecsülhetetlen értéket jelent majd a termék további fejlesztése során.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.