Facebook-követő pixel
A Facebook-pixel egy olyan kódrészlet, melyet a weboldalak forráskódjába ágyazva lehetségessé válik a hirdetési kampányok testre szabása, pontosabb mérése és elemzése a weboldalon végzett tevékenységek követése és megértése révén.
Amennyiben egy szervezet Facebook-hirdetéseket használ és szeretné a költéseket és a kampányokat hatékonyabbá tenni, akkor a Facebook által kínált követőkódot beágyazhatja a saját weboldala forráskódjába, ami ezt követően minden egyes alkalommal betöltődik, amikor egy látogató megnyitja a böngészőjében az adott weboldalt.
Mivel az internetezők túlnyomó többsége folyamatosan autentikálva van, be van jelentkezve a Facebook-fiókjába, ezért a Facebook-követő kód képes meghatározni az egyébként névtelen látogató személyazonosságát. Gyakorlatilag a követő pixelkóddal felszerelt oldalak úgy működnek, mintha egy fizikai boltba belépve fényképes igazolványt mutatnánk fel és az adatainkat egy recepciós fel is írná egy füzetbe.
A weboldal tulajdonosa nem jut hozzá közvetlenül a látogatók személyes adataihoz, azokat a Facebook saját rendszerén belül őrzi, viszont nagyon pontos és részletes demográfiai és egyéb szempontok szerint szűrt elemzéseket kaphat a forgalomról a weboldal üzemeltetője.
Legalább ilyen fontos, hogy a weboldalt felkereső látogatók a későbbiekben is megszólíthatók úgynevezett retarget hirdetésekkel, illetve a hozzájuk hasonló felhasználókból lehetséges lookalike célcsoportot is képezni.
A webshoptulajdonosok képesek egy félbehagyott vásárlást követően hosszú ideig újra megszólítani a potenciális vevőjelöltet, akár kedvezményeket kínálva, akár csak ismételten kedvcsináló hirdetéseket megjelenítve. A követőpixel használatának fontos szerepe van ezért az e-kereskedelemben a marketingtölcsér üzemeltetésében, ugyanis a korábban különállónak látszó látogatások helyett ezzel összeköthetők az ugyanahhoz a felhasználóhoz tartozó munkamenetek.
A Facebook-pixel képes a weboldalon végrehajtott akciókat, eseményeket is követni, gyűjteni és ezekre külön-külön is felállíthatók további kampányelemek. Ilyen eseménynek számít az oldalletöltés, az oldalon eltöltött bizonyos mennyiségű idő, adott pontig való lapozás, vásárlás, űrlapkitöltés, regisztráció, fizetési adatok megadása, kosárhoz adás, kívánságlistához adás, keresés, tartalmi oldal meglátogatása, feliratkozás stb. Ezeken túl a Facebook-kampányok paraméterezhetők még további értékekkel, például a tartalom típusával, vásárlási értékkel is.
A követőkódok használata az elmúlt években túlzottan is elterjedt és sokak számára zavaróvá váltak az ennek köszönhetően terjedő kampányok. Éppen emiatt az Apple például az iOS 14.5-ös verziójától kezdve minden felhasználótól alkalmazásonként megkérdezi, hogy hozzájárul-e ahhoz, hogy az kövesse a tevékenységeit. A Facebook-applikáció esetében és a böngészőknél is kiválasztható a követés tiltása, így a pixel kód univerzális használata immár valamennyire akadályozva van. Emellett 2022-től az EU korlátozza az úgynevezett 3rd party (azaz más szolgáltatótól származó) cookie-k használatát is, amivel a weboldalak követték eddig felhasználóikat.
A Facebook-pixel beillesztését lehetséges manuálisan is elvégezni, de a legtöbb weboldal komplexebb és dinamikusabb, ezért ajánlott a „Tag Manager” nevű eszközt használni, mely ezt automatikusan elvégzi.
A követőkódok használatával az e-kereskedők és egyéb weboldalak kezelői komoly remarketing előnyökhöz jutnak, ugyanakkor nem árt tisztában lenni azzal, hogy valójában értékes adathoz a Facebook jut hozzá, és a saját zárt rendszerében lehet „kérni” tőle, hogy célozzon meg bizonyos felhasználókat. Így a kereskedő valójában nem jut hozzá közvetlen információkhoz és tudáshoz, hanem csak szolgáltatásként kapja az eléréseket.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 5.