Webanalitika

A webes analitika egy folyamat, ahol a website látogatóinak adatai összegyűjthetők, mérhetők, elemezhetők. A meglévő felhasználók viselkedésének megértésével, megismerésével lehetővé válik, hogy az adott cég nagyobb elérést, forgalmat generáljon vagy több eladást érjen el.

A korábbi analóg formátumokhoz képest (mint a nyomtatott újság, plakát) a digitális, webes jelenlét egy nagyon fontos új képességgel egészítette ki a weboldal-tulajdonosok eszköztárát: mégpedig azzal, hogy a felületen a közzétevőnek akkor is megmarad a kontrollja, miután a fogyasztó már hozzájutott a tartalomhoz. 

A webes analitikai eszközök – a legelterjedtebb a Google Analytics – többnyire a felhasználó interakcióit rögzítik a weboldalon. A weboldalon történő minden egyes aktivitás rögzíthető, így feljegyezhető, hogy hány látogató járt az oldalon, mennyi ideig maradtak, mennyi oldalt nyitottak meg, milyen böngészővel és eszközön keresztül érkeztek, hová kattintottak, milyen forrásból érkeztek.

Sőt a jelenleg elérhető analitikai eszközök képesek a felhasználókat több eszközön keresztül összekapcsolni, érdeklődési körök alapján besorolni, szegmensekbe csoportosítani és követni őket a weboldal-látogatás után is (ilyen pl. a Facebook-követő pixel). 

A weboldal-analitika egy nagyon hasznos eszköz, melynek révén a vállalkozások képesek mélyen megismerni a fogyasztóik igényeit, viselkedését és ennek megfelelően fejleszteni, változtatni a weboldalt.

Az adatbázisokból riportok generálhatók, melyek az IT rendszert üzemeltetőknek, illetve a termék marketingjéért felelősöknek is hasznos segítséget jelentenek. A webes, felhő alapú analitikai eszközök az interakciókból generált adatokat gyakran komplex vizualizációval képesek megjeleníteni. Ez segíti az információk befogadását, megértését, helyesebb interpretációját.

Ahogyan a vállalati dolgozóknak, úgy a weboldalaknak is vannak KPI-elvárásai, melyet be lehet vinni az analitikai rendszerekbe és folyamatosan monitorozni, hogy teljesültek-e azok a várakozások, melyeket megfogalmazott a megrendelő.

A napjainkban elérhető analitikai eszközök és technológiák könnyen elérhetővé tették kisebb szervezetek számára is az adatvezérelt működést. A releváns adatok begyűjtését követően valós időben követhető, hogy az üzleti célok teljesültek vagy elbuktak az időszakon belül. Kiderül, ha egy jó minőségű tartalom, amire pozitív visszajelzés érkezik, nem kap elegendő figyelmet, vagy ha a vásárlók megjelennek az oldalon, de a fizetés indítása gombot már nem nyomják meg.

Az analitikák alapvető típusa a forgalomfigyelés, de ezen túl vannak a fontos célok, melyek a valódi üzleti sikert leírják. Konverziónak nevezzük azt a pillanatot, amikor az érdeklődőből vásárló, jelentkező vagy feliratkozó lesz, amikor a marketingtölcsérben a felhasználó eljut a végső szintre. Az analitika abban segít, hogy a folyamat teljes egészében követhető legyen. 

Utoljára szerkesztve: 2021. október 9.

Kapcsolódó témák





Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!