Virtuális valóság / VR / Virtual Reality
A virtuális valóság egy számítógép által generált nem valós környezet, ahol a program készítőjének szándékától függően bármi megtörténhet. Ami fontos, hogy a valóságtól elkülönítsen és egy teljesen új környezetbe kerüljünk be a segítségével.
A virtuális valóság az elkövetkezendő évek digitalizációjának valószínűleg egyik legfontosabb technológiai eleme lesz. Az élet egyre több területén fogjuk tudni majd használni. Alkothatunk, tanulhatunk, dolgozhatunk, körbejárhatjuk a világot, kommunikálhatunk és találkozhatunk kollégáinkkal, mindezt pedig akár az otthonunk kényelméből is. A VR-ban lévő lehetőségek szinte végtelenek.
Ha valaki még nem találkozott modern VR-szemüveggel, akkor nehéz elképzelni, hogy miről is van szó. Kicsit olyan az egész, mintha lehunynánk a szemünket, elképzelnénk azt, hogy mondjuk egy erdőben vagyunk. Halljuk, ahogy a lombok között süvít a szél, a madarak énekelnek, kis állatok pedig a bokrokban mocorognak. Ha pedig ezután kinyitnánk a szemünket, tényleg egy ilyen erdőben találnánk magunkat és nem a szobánkban. Odamehetnénk a bokrokhoz, lehajolhatnánk a földre a makkokért; tényleg úgy éreznénk, hogy az erdőben vagyunk. Ezt nyújtja a VR, azt az illúziót kelti, hogy térben és időben egy valósághoz hasonló vagy egy teljesen kitalált idegen világban vagyunk és ezekben a virtuális környezetekben találkozhatunk akár másokkal is.
A virtuális valóság nagyon hatékony tanulási folyamatokat tesz lehetővé, éppen ezért egyre több kutatóintézet vagy vállalkozás használja oktatási célokra. Kutatások szerint szinte bármilyen oktatást igénylő folyamatot elképesztő hatékonysággal lehet átadni a VR segítségével, ami a hagyományos oktatáson vagy felnőttképzésen túl bármilyen munkahelyen hasznos lehet az új alkalmazott betanításakor is.
A COVID-19 járvány idején sokak kényszerültek otthoni munkára, így többek számára szűnt meg szinte teljesen a személyes kontaktus a kollégáival. Teret nyertek az internetes videócsevegő programok, amiknek a segítségével legalább már az arcunkkal képviselhettük magunkat a megbeszéléséken. Hamar felmerült az igény, hogy ennél is jobb interakciós lehetőségekre van szükség, és több vállalat is a VR felé vette az irányt. A manapság már olcsón beszerezhető VR-szemüvegek segítségével ismét testközelből találkozhatnak az emberek a rég nem látott kollégáikkal, és a különböző csapatmunkát segítő programok segítségével egyre többen használják a megbeszéléseken is ezeket az eszközöket.
A virtuális valóság a marketingterületeken is hasznos lehet. Segítségével azelőtt megmutatható például az ügyfélnek a készülő termék, hogy az a valóságban is létezne: például egy új ingatlant úgy járhat be a leendő vásárló, hogy még az első kapavágás sem történt meg.
Manapság általában a VR-szemüvegekkel átélhető, a valóságot teljesen kizáró élményt nevezzük virtuális valóságnak. A technológiai fejlődéssel a VR-ba való csatlakozás változhat, lehetséges, hogy pár évtized múlva már szemüveget sem kell majd viselni a használatához.
A VR nem keverendő össze az AR-rel, vagyis a kiterjesztett valósággal, ami a való világot egészíti ki plusz virtuális információkkal. A számítógépekkel felturbózott vagy létrehozott – de még nem teljesen a virtualitásból építkező – világok pedig már a kevert valóság (másképp az MR) részét képezik.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 17.