0%

Kiterjesztett valóság / AR / Augmented Reality

Kiterjesztett valóság alatt azt értjük, amikor a való világot számítógép által generált információkkal egészítjük ki, azaz a technológia olyan dolgokkal egészíti ki vagy módosítja a valóságot, amik valójában nincsenek is ott, de a felhasználó számára hasznos segítséget nyújtanak.

A kiterjesztett valóság az elkövetkezendő évek valószínűleg egyik legfontosabb digitalizációs technológiai lépcsőfoka lesz, és az élet egyre több területén fogjuk tudni majd kihasználni a benne lévő lehetőségeket. 

Az AR manapság még leginkább az okostelefonunk képernyőjére és kamerájára összpontosul, például segít nekünk jobb fényképeket készíteni, lefordítja az idegen nyelvű szöveget, segít a tájékozódásban a környéken, felismeri a körülöttünk lévő épületeket és be is mutatja nekünk azokat vagy az épp egy mobiljátékon keresztül szörnyeket gyűjthetünk vele az utcán. Segítségünkre lehet tehát a tanulásban, az információmegosztásban, a munkában és a szórakozásban egyaránt.

A viselhető AR-eszközök (így pl. egy AR-szemüveg) idővel akár le is válthatják a már jól megszokott mobiltelefonokat is, így hatalmas pénzt fektetnek a technológiába a legnagyobb IT-vállalatok. Az AR-szemüveg nem azonos az okosszemüveggel, a kiterjesztett valósággal ugyanis nem csak az értesítések fognak előugrani előttünk, hanem például az utcán sétálva segít minket a környezethez alkalmazkodva elvezetni a célállomásunkig.

Egy AR-eszköz munkában is hasznos segítség lehet. Például egy autószerelőnek hamarosan elég lesz csak ránéznie az autóra, a kocsiban található számítógép fogja megosztani a szerelővel a hiba okát és eredetét, és lépésről lépésre fogja mutatni a szakembernek az autón virtuálisan beszínezve, hol nyissa fel a motorháztetőt, milyen csatlakozókat húzzon ki, hogy a lehető leggyorsabban hozzáférjen a hiba forrásához. Egyes iparágakban – pl. utasszállító gépek állapotfelméréséhez, szervizeléséhez – már ma is használnak AR-szemüvegeket.

A kiterjesztett valóságot sokan a virtuális valóság előszobájának tekintik. Például az AR-eszközök segítségével az emberek közötti kommunikáció is megváltozhat majd, hiszen bárki megjelenhet majd előttünk például hologram formájában – de ekkor még mindig a valóságot módosítja a digitális megoldás –, ami már a kevert valóság fogalmához tartozik. Amikor a digitális eszköz már teljes világot hoz létre, azaz nem kiegészíti, módosítja, hanem helyettesíti, kizárja a fizikai valóságot: az már a virtuális valóság terepe. A sci-fikben leírt technológiai megoldások gyakran közelebb vannak, mint hinnénk. 

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 17.

Kapcsolódó témák


Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!