Best practice / Jó gyakorlat / Követendő gyakorlat

Best practice-nek nevezzük azokat az eljárásokat, amik olyan jól beváltak, hogy érdemes másolni őket. Sokszor hangoztatott ellenvélemény, hogy ez lopás, valójában azonban a best practice-ek alkalmazása ma már kötelező gyakorlat.

Best practice-nek nevezzük azokat az eljárásokat, gyakorlatokat, amik valakinél már bizonyítottak, jól beváltak, ezért mindenki más számára követendőnek tekinthetők. Ahogy a technológiai tudás elsajátítását vagy koppintását, úgy korábban a jó gyakorlatok átvételét és implementálását is sokan a szellemi tulajdon ellopásának tekintették. Aki kitalált valamit, ami növelte a hatékonyságot, igyekezett a saját jó gyakorlataikat levédetni, hogy azokat más ne tudja követni. Ez azonban meglehetősen reménytelen vállalkozás, mert jó gyakorlatok lényegében bárkinek eszébe juthatnak. Ráadásul a körülöttünk levő világ is megváltozott. A technológiai változás felgyorsult, egész ágazatok játékszabályait írja át, gyakran rombolva is a régit a digitalizáció és az új eljárások megjelenése. Ki gondolta volna például akár csak 20 éve, hogy ügynökök közreműködése nélkül is lehet lakásbiztosítást kötni, azonnal átmegy egy átutalásunk, ráadásul akár a telefonunkról indítva, vagy épp otthonról tartjuk meg értekezleteinket valamelyik online meeting alkalmazáson. Ráadásul az internet miatt az ügyfélélmény fogalma is átalakult, a cégek nemcsak saját versenytársaikkal versenyeznek a digitális térben, hanem lényegében az összes piaci szereplővel. Amit az ügyfelek az egyik szolgáltatónál jó élményként élnek meg, az pillanatokon belül mindenki mással szemben elvárássá válik függetlenül attól, hogy azonos ágazatban tevékenykednek-e. A „legjobb élményeinkből lesznek a legújabb elvárások” szabályra jó példa az úgynevezett Amazon-jelenség, vagyis az, hogy a neten vásárló ügyfelek elvárják, hogy követhessék a megrendelt termék útját a beszerzés helyétől a lakásukig, és pontos tájékoztatást kapjanak annak érkezéséről. Ami nem is olyan régen még elképzelhetetlen volt, mára nemcsak valósággá, de elvárássá is nemesedett: csak attól vásárolunk cipőt a neten, aki zokszó nélkül vissza is viszi, ha az otthoni felpróbáláskor mégsem bizonyul kényelmesnek. Ilyen körülmények között a Best practice ma már nemhogy nem lopás, hanem sokkal inkább kötelező ujjgyakorlat a cégek részéről. A piacok folyamatos nyomon követése, a legújabb innovatív megoldások folyamatos keresése és nyilvántartása, sikerük vagy kudarcuk okainak elemzése éppen úgy hozzátartozik a menedzsment munkaköri leírásához, mint az üzemfolytonosság fenntartása, a hatékonyság növelése vagy a munkaerő-gazdálkodás.

Utoljára szerkesztve: 2021. október 23.

Kapcsolódó témák








Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!