Trend
Trendeknek hosszabb időszakon át tartó fejlődési irányokat, változásokat nevezünk. Bármivel is foglalkozzon egy vállalkozás, biztos, hogy a közeljövő trendjei alapvetően fogják befolyásolni üzletmenetét.
Első ránézésre nehéz elképzelni, hogy egy új technológiai ötlet valahonnan a világból, valamilyen új divathóbort, esetleg egy társadalmi trend a közeljövőben közvetlenül és lényegesen befolyásolná egy hazai kisvállalkozás üzletmenetét. A globalizáció és a technológiai fejlődés gyorsulása azonban ezt eredményezi: vásárlóink is pillanatok alatt értesülnek az újabb trendekről, így nekünk is figyelni kell ezekre.
A trendek ugyanis alapvetően olyan jelenségek, folyamatok elterjedését jelentik, melyek jelentős hatással lehetnek a társadalom része vagy egésze – és így a mi jelenlegi vagy potenciális vásárlóink – életére, gondolkozására, értékválasztásaira és ennek eredményeképp vásárlási döntéseire is.
Radikálisan képesek megváltoztatni akár egyes szektorok gazdasági jelentőségét, piaci helyzetét: gazdasági tevékenységek, piacok születnek és szűnnek meg a gazdasági fejlődés és az ebből következő trendek következtében – erre kiváló példát mutat az információtechnológia és a digitalizáció forradalma, és az ebből fakadó diszrupció.
Ha egy társadalom elöregedőben van, az egy trend, ami hat a szociális ellátórendszerre – és az abban működő vállalkozásokra – a munkaerőpiacra –, és így az élőmunka-igényes ágazatokra – de végeredményben a gyermekruhaboltok forgalmára is. Ha egyre többen gondolják kiemelten fontosnak a környezet védelmét, a fenntarthatóságot, az hatással lehet számtalan vásárlási döntésükre: legyen az autóvásárlás, otthoni ablakcsere vagy épp a közelben termelt és eldobható csomagolást nélkülöző élelmiszerek előnyben részesítése.
Fontos tudnunk tehát, hogy merre megy a világ, mit fognak gondolni a fogyasztók, milyen új gondolatok, értékek hatnak majd rájuk. Ehhez kisvállalkozóként az ideális eszközt az internet jelenti: a legjobb, amit tehetünk, hogy minél többet olvasunk piacunk, termékünk, szolgáltatásunk bővebb környezetéről, és a tapasztalatainkat folyamatosan beemeljük cégünk életébe, piackutatásába, marketingaktivitásába.
Mindemellett természetesen például a piaci vagy tőzsdei ármozgásoknak is vannak trendjei, ezek leírásával foglalkozik a trendszámítás, melynek célja a trendek alapvető irányainak bemutatása a matematika eszköztárával.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 2.