4C

A marketingmix elemeinek a fogyasztó szemszögéből történő vizsgálatát és felosztását nevezzük 4C-nek.

Legfontosabb kapcsolódó témák

Árazás Marketingmix 4P

Egy cég értékesítést támogató tevékenységeit nevezzük marketingnek, a marketingtevékenység keretében adott esetben használt eszközöket pedig marketingmixnek.

A marketingmix felosztásának leggyakoribb modellje – 4P, azaz Product (termék), Price (ár), Placement (értékesítés), Promotion (értékesítés támogatása) – mellett egy marketingmix elemeit természetesen más módon is csoportosíthatjuk – ilyen pl. a 4C, ami inkább a fogyasztó szemszögéből végzett elemzés.

A 4C modell elemei:

  • a fogyasztói igények (costumer needs), 
  • a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs), 
  • a kényelem/elérhetőség (convenience),
  • a kommunikáció (communication). 

Nem meglepő, hogy az elemek nagyban hasonlítanak a 4P besorolás csoportjaira azzal a lényegi különbséggel, hogy itt a vásárlón van a hangsúly. 

Azaz a termék és annak már leírt tulajdonságai helyett a fogyasztó eredeti igényei a fontosak, a termék ára helyett a vásárlónál jelentkező teljes valós költség (pl. a kiszállítás díja is). Az értékesítés helyét is a fogyasztó kényelme, a vásárlás gyorsasága, módja alapján szükséges jellemezni (gondoljunk csak a webshopok kínálta előnyökre), és a kommunikáció alatt is egyre inkább a fogyasztót nem zavaró, hanem inkább támogató megoldásokat helyezi előtérbe a modell. 

A továbbiakban a 4C-re természetesen minden ugyanúgy igaz, mint a 4P elemeire: mindez csak akkor ér valamit, ha egy alapos piackutatás valós eredményein nyugszik, és ha az így elkészült marketingterv összhangban van a teljes üzleti terv további elemeivel.

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.

Kapcsolódó témák






Utoljára megtekintett fogalmak

4C
A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!