4C
A marketingmix elemeinek a fogyasztó szemszögéből történő vizsgálatát és felosztását nevezzük 4C-nek.
Egy cég értékesítést támogató tevékenységeit nevezzük marketingnek, a marketingtevékenység keretében adott esetben használt eszközöket pedig marketingmixnek.
A marketingmix felosztásának leggyakoribb modellje – 4P, azaz Product (termék), Price (ár), Placement (értékesítés), Promotion (értékesítés támogatása) – mellett egy marketingmix elemeit természetesen más módon is csoportosíthatjuk – ilyen pl. a 4C, ami inkább a fogyasztó szemszögéből végzett elemzés.
A 4C modell elemei:
- a fogyasztói igények (costumer needs),
- a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs),
- a kényelem/elérhetőség (convenience),
- a kommunikáció (communication).
Nem meglepő, hogy az elemek nagyban hasonlítanak a 4P besorolás csoportjaira azzal a lényegi különbséggel, hogy itt a vásárlón van a hangsúly.
Azaz a termék és annak már leírt tulajdonságai helyett a fogyasztó eredeti igényei a fontosak, a termék ára helyett a vásárlónál jelentkező teljes valós költség (pl. a kiszállítás díja is). Az értékesítés helyét is a fogyasztó kényelme, a vásárlás gyorsasága, módja alapján szükséges jellemezni (gondoljunk csak a webshopok kínálta előnyökre), és a kommunikáció alatt is egyre inkább a fogyasztót nem zavaró, hanem inkább támogató megoldásokat helyezi előtérbe a modell.
A továbbiakban a 4C-re természetesen minden ugyanúgy igaz, mint a 4P elemeire: mindez csak akkor ér valamit, ha egy alapos piackutatás valós eredményein nyugszik, és ha az így elkészült marketingterv összhangban van a teljes üzleti terv további elemeivel.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.