Marketingmix
Azon marketingeszközök összességét, melyeket a vállalati marketingtevékenység során használ egy cég, marketingmixnek nevezzük.
Kezdjük rövid definíciókkal: a marketing egy vállalkozás termékeinek vagy szolgáltatásainak értékesítésére irányuló tevékenységeinek összessége. Egy cég marketingtevékenységét az üzleti terv elengedhetetlen részének számító marketingterv írja le. A marketingtervben különböző marketingeszközök összessége pedig a marketingmix.
A marketing talán leggyakrabban idézett elméleti leírása négy területre osztja fel a marketingstratégia kialakítását, amit „4P”-nek szoktak nevezni, mely elnevezés a mixelemek angol nevének első kezdőbetűit jelölik:
- Product, azaz termék (terméktervezés, dizájn, termékválaszték-alakítás, termékhez kapcsolódó szolgáltatások stb.)
- Price, azaz ár (költségelemzés, listaárak kialakítása, kedvezmények és engedmények, hitelkonstrukciók, részletfizetés, csomagárképzés, rugalmasságmérés stb.)
- Placement, azaz értékesítés (értékesítési csatornák kialakítása, készletgazdálkodás, logisztika, hálózatépítés, nagykereskedelmi kapcsolatok, online értékesítés stb.)
- Promotion, azaz az értékesítés támogatása (PR, promóció, kreatív- és médiaterv, reklámozás, termékbemutatók stb. – egyszóval maga a vállalati kommunikáció).
A marketing elméleti hátterének kidolgozásán fáradozó szakemberek a klasszikus 4P mellé idővel újabb és újabb P betűs szavakat illesztettek: sokan a mix önálló elemének tekintik például a csomagolást (packaging), illetve – elsősorban a szolgáltatásmarketing területén – az embereket/alkalmazottakat (people), a folyamatot (process) vagy a fizikai környezetet (physical evidence).
Léteznek természetesen más megközelítések is: így elterjedt módszer, mely a vállalkozás helyett a fogyasztó (costumer) szemszögéből elemzi a marketingmix elemeit: a 4C modell elemei a
- fogyasztói igények (costumer needs),
- a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs),
- a kényelem/elérhetőség (convenience) és
- a kommunikáció (communication).
Utoljára szerkesztve: 2021. július 30.