Home office / Otthoni munkavégzés
A 2020-as évtized sok vállalkozó számára az otthoni munkavégzésről fog szólni – akár így tervezte, akár nem. A számítástechnika, a kommunikációs technológiák folyamatos fejlődésének köszönhetően az irodai munkához egyre ritkább esetben van szükség irodára.
A nemzetközi és a hazai felmérések azt is mutatják: egyre több munkavállaló számára vált fontossá, hogy ne vagy ne mindennap kelljen bejárnia a munkahelyére – és egyre több vállalat is nyitott volt erre.
A globális koronavírus-járvány aztán turbóra kapcsolta ezt a tendenciát: teljes iparágak álltak át – kényszerből vagy óvatosságból – távmunkára. A pandémia következtében a távmunka lehetőségei is beszűkültek: a közösségi munkahelyek bezártak, hasonlóan a „csak laptop meg internet legyen” jelszavát hirdető digitális nomádok kedvenc kávézóihoz. Maradt tehát az otthoni munkavégzés, a home office.
A home office előnye az, hogy lehetővé teszi: a munkatársak rugalmasan osszák be az idejüket, és takarékoskodjanak is azzal, hiszen nem kell az irodába, majd onnan haza közlekedniük. Az online meeting alkalmazások és a felhőalapú közös munkafelületek révén a csapatok közös munkája, az ügyfelekkel való kapcsolattartás zökkenőmentes lehet.
Az otthoni munka kockázatai között általában az elmagányosodást, a munkaidő és a szabadidő közti határ elmosódását és a motiválás megnehezedését említik – a vállalkozás oldaláról ezért fontos előzetesen egy átgondolt home office szabályzat megalkotása.
A kezdő home office-ozóknak a leggyakrabban ezekre a szempontokra hívják fel a figyelmét:
- Érdemes leválasztani a lakásból a munkahelynek használt részt, és mindig ott dolgozni.
- Aki megteheti, használjon külön számítógépet a munkához, és egy másikat minden egyébhez.
- Fontos, hogy készüljön átgondolt, betartható napirend, munkaterv. Reggel adjunk magunknak időt a munkára hangolódásra, délután/este zárjuk le a dolgozós profilt, és ha meg tudjuk oldani, az okostelefonunkon se nézegessük az ágyból a munkához kapcsolódó e-maileket.
- Táplálkozzunk egészségesen és rendszeresen.
- Viseljünk kényelmes, de a videókonferenciákon is megfelelő öltözéket.
- Ügyeljünk a testtartásunkra, gondosan válasszunk ülőalkalmatosságot, monitormagasságot.
- Tartsunk rendszeres pihenőket munka közben, és mindennap mozogjunk.
- Készüljünk a meetingekre, és számítsunk arra, hogy ami mögöttünk van, azt az ügyfeleink, munkatársaink is látni fogják.
- Ha szükséges, ruházzunk be megfelelő számítástechnikai eszközökbe, internetkapcsolatba.
- Ügyeljünk hálózatunk és eszközeink informatikai biztonságára.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.