Szoftverergonómia

Az ergonómia az emberi munka hatékonyságát igyekszik növelni azáltal, hogy a munkavégzés kényelmét javítja, az ember és gép kapcsolódási pontjain az akadályokat elhárítja, áthidalja.

Minden ergonomikusan tervezett szoftver célja, hogy a felhasználó igényei szerint legyen kialakítva, könnyen használható, konzisztens, egyértelmű és hatékony legyen. 

A szoftverekkel kapcsolatban alapvető elvárás, hogy könnyen kezelhetők legyenek, a nem triviális funkciókhoz legyen elérhető segédlet, a menük és dialógus panelek legyenek könnyen használhatók és egyértelműek. 

A szoftverergonómiának így a kényelmességen túl több jól leírható további szempontja is van: a feladatok, funkciók megfelelők-e a célnak, a program önmagában is egyértelmű, érthető-e, az elvárásoknak megfelel-e, segíti-e a tanulást, könnyen vezérelhető-e, hibatűrő-e, illetve testre szabható-e?

A már említett konzisztencia pedig azt jelenti, hogy a dizájn és a funkcionalitás is a teljes alkalmazáson vagy platformon keresztül azonos marad. Azonos terminológiát, kifejezéseket használ a szoftver, és például ugyanazt a funkciót végig ugyanaz az ikon jelöli és ugyanazzal a billentyűzet kombinációval lehet előhívni.

A hatékonyság arról szól, hogy a digitális interfész hogyan képes időt spórolni a felhasználónak, hogyan lehet az adott feladatot a legrövidebb idő alatt elvégezni, hogyan lehet a felesleges várakozási időket megszüntetni – ezáltal is csökkentve a használatból eredő feszültséget. Ugyanígy a felületeknek olyanoknak kell lenniük, hogy az embereknek a lehető legkevesebb dolgot kelljen megjegyezniük, ne kelljen visszalépni, megnézni részleteket a továbblépéshez.

Fontos szempont a vizuális dizájn, ami törekszik az esztétikus, kellemes megjelenésre, arculatra. Ez nem függ össze közvetlenül a teljesítménnyel, de egy jól kinéző felületen szívesebben időznek az emberek. 

Nem utolsósorban az ergonómia azt is vizsgálja, hogy probléma esetén a felhasználó mennyire problémamentesen képes gépi vagy emberi segítséget találni, például egy „Help” menüpont megnyitásával.

A szoftverergonómiai vizsgálatok és fejlesztések nagyrészt a felhasználói felülettervezés és felhasználói élménytervezés (UI/UX) és tesztelés során történnek. A kellemes felületek és a jó felhasználói élmény javítja a munkával kapcsolatos komfortérzetet, csökkenti a stresszt, és javítja a teljesítményt és a hatékonyságot a munkavégzés során.

Habár az ergonómia már több évtizedes múltra visszatekintő tudomány, az 1980-as évektől kezdve foglalkoznak vele, de a szoftverek tekintetében csak 1990-2000 körül terjedt el, amikor a grafikus felhasználói interfészek (GUI) már alapértelmezetté vált. 

Az utóbbi időben egyre inkább elterjednek az alkalmazkodó, adaptív felhasználói felületek, melyek nem a gyártó által előre definiált módon, hanem a felhasználó korábbi aktivitásai alapján változnak. Ezáltal az adott egyén számára teljesen komfortos verzió jön létre a felesleges lehetőségek eltüntetésével, a sorrendek változtatásával, a gyakran használt elemek kiemelésével.

Utoljára szerkesztve: 2021. október 10.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!