GUI / Graphical user interface / Grafikus felhasználói felület / Grafikus felhasználói interfész

A grafikus felhasználói felület segítségével a számítógépet, vagy akár okostelefont használó illetőnek nem kell szöveges módon begépelnie a parancsokat, hanem elég kijelölnie azokat. Amikor egy ikonra kattintunk az egerünkkel vagy az ujjunkkal görgetünk valamit a mobilunkon, akkor a GUI-t használjuk arra a célra, hogy kényelmesen és természetes módon hozzájuthassunk a kívánt információkhoz és funkciókhoz.

Bár számítógépszerű eszközök korábban is voltak, igazán csak az 1900-as évek közepétől kezdődött el ezeknek a gépeknek a gyakorlati hasznosítása. A kezdeti gépek úgy működtek, hogy a kezelők egy kemény papírból készült lyukacsos kártyát tettek be a számítógépbe, amely egy ideig gondolkodott a rajta keresztül kapott parancson, majd egy nyomtató segítségével kiadta a szerinte helyes megfejtést.

A későbbiekben már kijelzők is segítették a felhasználók dolgát, amin a felhasználó és a számítógép már szöveges formában tudott egymással kommunikálni. Ez a fajta kapcsolattartás a géppel hatalmas segítség volt az azt kezelőknek, ám mai szemmel nézve még ez is hihetetlenül lassú folyamat volt.

Az 1970-es években megalkotott grafikus felhasználói felület, avagy a GUI viszont már olyan változást hozott az informatikában, aminek az előnyeit a mai napig élvezzük a számítógépeinken és okostelefonjainkon egyaránt.

A GUI ugyanis elhozta azokat az ikonokat, ablakkezelős rendszereket, illetve látványos grafikákat, amiket most is mindennap használunk. Amikor egérrel vagy az ujjunkkal kijelölünk egy ikont, akkor már élvezzük is a GUI előnyeit, hiszen nem kell szöveges parancsokat írni a telefonunknak, hogy nyisson meg egy programot nekünk, elég csak hozzáérni ahhoz.

A jó GUI kifejezetten fontos minden számítástechnikai rendszer tervezése során, a felhasználói felületek tervezése önálló szakmává nőtte ki magát. Ha a tervezők nem készítik el jól az adott program „kinézetét”, ha az nem vezeti a felhasználó kezét a használat során, és így nem tudja, hova kattintson: keresni fog magának egy neki jobban tetsző alkalmazást.

Utoljára szerkesztve: 2021. szeptember 25.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!