Fizetési kérelem
A fizetési kérelem az azonnali fizetések rendszeréhez köthető remek vívmány, amiben a két fél okostelefonon keresztül pillanatok alatt lerendezheti egy termék, szolgáltatás vagy bármi más kifizetését.
⊕
- + Villámgyors.
- + Készpénz- és kártyamentes.
- + Távolból is használható.
⊖
- - Kicsit még várni kell az áttörésére.
Legfontosabb kapcsolódó témák
PSD2 / Második pénzforgalmi irányelv / Revised payment services directive Online fizetés RevolutAz azonnali fizetések rendszerével egy időben megjelent a magyar pénzforgalomban a fizetési kérelem fogalma. (Korábban is létezett, használták például a fizetési felszólítás udvariasabb megfogalmazásaként.) Ez röviden annyit jelent, hogy a tranzakció lezárásaként az eladó vagy szolgáltató a telefonjáról fizetési kérelmet küld a vevő telefonjára, amit az elfogad, a bank pedig 5 másodpercen belül visszaigazolja az eladónak, hogy elutalja neki a kérdéses összeget.
Ez csodálatos lehetőségeket nyit meg a fizetésben. Nem kell se pénz, se érintőkártya, se wallet a telefonunkra, nem kell más fintech megoldásokhoz fordulnunk vagy bankon kívüli szolgáltatókhoz (pl. Paypal vagy Transferwise) fordulnunk, és minden a jól megszokott bankszámlánkon keresztül történik.
Az azonnali fizetések rendszere már jó ideje működik, ahhoz azonban, hogy a fizetési kérelem meghatározó fizetési eszközzé váljon, még szükséges az eladók és szolgáltatók oldalán is némi informatikai aktivitást, azonban a fejlesztői kapacitások a pandémia miatt meglehetősen korlátozottak.
A szolgáltatói oldalon megoldandó feladat például, hogy mi van akkor, amikor a pénz nem oda fut be, ahol a tranzakció ténylegesen létrejön. Képzeljük el például, hogy az ételfutár megérkezik valakihez az étteremből rendelt ebéddel. Küld is a telefonjáról egy fizetési kérelmet a vevő másodlagos azonosítójára (e-mail-cím vagy telefonszám), amit a vevő azonnal le is okéz. A bank szinte azonnal küldi is a pénzt az eladónak, csakhogy az nem a futár, hanem az étterem. Honnan tudja a futár, hogy a vevő valóban kifizette a tartozását?
Az ilyen és ehhez hasonló problémák megoldása egy darabig még eltart, de a fizetési kérelemmel történő számlarendezés annyira vonzó, hogy elterjedése nem is kétséges. Képzeljük el például, hogy a gyerek ott ragad egy buliban és éjfél után taxival jönne haza, de nincs nála pénz. Ebben az esetben a taxis nyugodtan küldheti a fizetési kérelmet apukának is, aki azt leokézva kifizeti a gyerek helyett a fuvardíjat.
Nem kérdés, hogy a megoldás egyszerűsége, a remek fogyasztói élmény és az ahhoz társuló biztonság ebbe az irányba viszi a fizetéseket, a kérdés csak az, hogy hányat kell még aludni rá.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.