Fizetési kérelem

A fizetési kérelem az azonnali fizetések rendszeréhez köthető remek vívmány, amiben a két fél okostelefonon keresztül pillanatok alatt lerendezheti egy termék, szolgáltatás vagy bármi más kifizetését.

  • + Villámgyors.
  • + Készpénz- és kártyamentes.
  • + Távolból is használható.

  • - Kicsit még várni kell az áttörésére.

 Az azonnali fizetések rendszerével egy időben megjelent a magyar pénzforgalomban a fizetési kérelem fogalma. (Korábban is létezett, használták például a fizetési felszólítás udvariasabb megfogalmazásaként.) Ez röviden annyit jelent, hogy a tranzakció lezárásaként az eladó vagy szolgáltató a telefonjáról fizetési kérelmet küld a vevő telefonjára, amit az elfogad, a bank pedig 5 másodpercen belül visszaigazolja az eladónak, hogy elutalja neki a kérdéses összeget. 

 Ez csodálatos lehetőségeket nyit meg a fizetésben. Nem kell se pénz, se érintőkártya, se wallet a telefonunkra, nem kell más fintech megoldásokhoz fordulnunk vagy bankon kívüli szolgáltatókhoz (pl. Paypal vagy Transferwise) fordulnunk, és minden a jól megszokott bankszámlánkon keresztül történik. 

 Az azonnali fizetések rendszere már jó ideje működik, ahhoz azonban, hogy a fizetési kérelem meghatározó fizetési eszközzé váljon, még szükséges az eladók és szolgáltatók oldalán is némi informatikai aktivitást, azonban a fejlesztői kapacitások a pandémia miatt meglehetősen korlátozottak. 

 A szolgáltatói oldalon megoldandó feladat például, hogy mi van akkor, amikor a pénz nem oda fut be, ahol a tranzakció ténylegesen létrejön. Képzeljük el például, hogy az ételfutár megérkezik valakihez az étteremből rendelt ebéddel. Küld is a telefonjáról egy fizetési kérelmet a vevő másodlagos azonosítójára (e-mail-cím vagy telefonszám), amit a vevő azonnal le is okéz. A bank szinte azonnal küldi is a pénzt az eladónak, csakhogy az nem a futár, hanem az étterem. Honnan tudja a futár, hogy a vevő valóban kifizette a tartozását? 

 Az ilyen és ehhez hasonló problémák megoldása egy darabig még eltart, de a fizetési kérelemmel történő számlarendezés annyira vonzó, hogy elterjedése nem is kétséges. Képzeljük el például, hogy a gyerek ott ragad egy buliban és éjfél után taxival jönne haza, de nincs nála pénz. Ebben az esetben a taxis nyugodtan küldheti a fizetési kérelmet apukának is, aki azt leokézva kifizeti a gyerek helyett a fuvardíjat. 

 Nem kérdés, hogy a megoldás egyszerűsége, a remek fogyasztói élmény és az ahhoz társuló biztonság ebbe az irányba viszi a fizetéseket, a kérdés csak az, hogy hányat kell még aludni rá.

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.

Kapcsolódó témák



Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!