Business intelligence / BI / Üzleti intelligencia
Az üzleti intelligencia mindazoknak a tudásoknak, képességeknek és egyben infrastruktúráknak az összessége, amik lehetővé teszik a jó cégvezetést. Beletartozik minden, az alkalmazott technológiától és annak ismeretétől a vevőadatokig és azok elemzéséig: a lényeg, hogy üzleti döntéseink javuljanak.
Legfontosabb kapcsolódó témák
Workflow / Workflow-menedzsment / Munkafolyamat-menedzsment Rendszerintegráció HR-tervA Business Intelligence-ről, avagy üzleti intelligenciáról a legtöbbször akkor hallunk, amikor már késő, azaz szembesültünk valamilyen rossz döntésünk következményével. Az üzleti intelligencia ugyanis mindazoknak a tudásoknak az összessége, amikkel jó döntéseket lehet hozni, ha tehát maradéktalanul megvalósulna, nem hoznánk rossz döntéseket, és nem is gondolnánk magára a fogalomra.
Ilyen széles és kiterjedt tudás azonban a valóságban nem létezik, ezért az üzleti intelligencia nemcsak gyűjtő, de elvont fogalom is, valami, amit csak megközelíteni tudunk, elérni sohasem.
Az üzleti intelligencia több mint adatalapú döntéshozatal, beletartoznak az alkalmazott technológiák, informatikai rendszerek (pl. vállalatirányítási vagy vezetői információs rendszerek) vagy/és azok felhasználói ismerete, a cégnél felhalmozódott valamennyi tudás – így akár az is, amit az értékesítőink megtudnak a vetélytársunk értékesítési gyakorlatáról, a legjobb piaci gyakorlatokról (best practice), jutalékokról akár csak pletykaszinten is.
Sőt az utóbbi időben a diszrupció erősödésével, az ügyfélélmény előtérbe kerülésével és a gyors technológiai változással már nemcsak a mi pályánkon focizó ellenfelek legjobb gyakorlatait kell felismerni, hanem az üzleti intelligencia kiterjed minden olyan gyakorlatra, amely a saját ágazatunkban ugyan még nem honosodott meg, de láthatóan tetszik a potenciális vásárlóknak és valamilyen módon mégiscsak implementálható.
Ebben az értelemben az üzleti intelligencia nemcsak az adatelemzéssel mutat rokonságot, hanem általában a széles látókörrel, a nyitott gondolkodással és megújulásra való képességgel is.
Ha az üzleti intelligencia nem is érhető el, törekedni azért kell rá. Ennek a törekvésnek a lehetőségét hordozza magában az agilis módszertan, a lapos vállalati struktúra, a hierarchikus viszonyok és az üzleti silók felszámolása a cégen belül.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 23.