Orgchart / Szervezeti ábra
A vállalkozásokban az elvégzendő feladatok és folyamatok, a munkatársak és a köztük való együttműködés mindig valamilyen szervezeti struktúrában valósulnak meg. Hogy ezt át is lássuk: ehhez kell az orgchart.
Egy cég működése, a munkatársak szervezeten belüli viszonya, az egyes munkakörök összefüggése mindig szövevényes hálót alkot. Ez persze alakulhat – és gyakran alakul is – spontán módon, de ahhoz, hogy cégünk HR szempontból is tervezetten működhessen, ezt a hálót szükséges először átlátnunk valahogyan – erre való a szervezeti ábra.
Az orgchart tehát áttekintést ad a vállalat felépítéséről, arról, hogy milyen szervezeti egységekben milyen feladatokat és milyen felelősséggel végeznek a munkatársak.
Az orgchart egyszerre térkép és tervrajz: egy olyan ábra, amelyen a munkatársakat és a pozícióikat megjelenítő mezők, bokszok, alakzatok és kapcsolódásukat jelző vonalak találhatók. A vonalakkal összekötött mezők a szervezet belső struktúráját szemléltetik: megmutatják, ki ki alá tartozik, milyen funkcionális egységek, divíziók működnek, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz ezek a területek.
A legtöbb cég szervezeti ábrája egy piramishoz (jó esetben egy lapos piramishoz) hasonlít: legfelül a tulajdonosok, igazgatóság, ügyvezető, vezérigazgató helyezkednek el, mellettük a támogató, ellenőrzési, tanácsadói szerepkörökben dolgozók, majd a funkcionális területek vezetői, igazgatói, menedzserei, illetve alattuk a kapcsolódó munkakörökben dolgozó specialisták, beosztott munkatársak helyezkednek el. Valahogy így:
A szervezeti ábra egyrészt a vezetőség számára eszköz, amellyel áttekintheti egy-egy üzleti, pénzügyi vagy HR-tervezés során a cég jelenlegi helyzetét és folyamatait. Egy ábrán látják, hány alkalmazott van az egyes területeken (amely a létszámtervezés kiindulópontjaként szolgál) és milyen munkakörökben dolgoznak, és hogy hogyan tudják megfelelően elosztani az erőforrásokat. Az egyes szintek a javadalmazási rendszer kialakításának szempontjából is fontosak.
Egy orgchart nagy segítség lehet a cégben dolgozóknak vagy az újonnan belépőknek is, hiszen áttekinthetően mutatja be a belső felépítést és hierarchiát, így a munkatársak láthatják, kik a feletteseik és kihez fordulhatnak az egyes kérdésekkel. Segít megérteni a szerep- és feladatkörökön kívül azt is, hogy mi lehet a belső előrelépés, karriertervezés iránya.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.