Árbevétel-növekedési ütem / Árbevétel-növekedési ráta

Az árbevétel növekedése mindenképpen jó hír egy vállalkozás számára. Az árbevétel növekedési üteme ennek mértékét adja meg százalékban egy adott időszakra vonatkozóan.

Egy vállalkozás sikerét sokféle mutatószámmal lehet mérni. A legáltalánosabban használt mutatók egyike: az árbevétel-növekedési ütem. Az induló vállalkozások, startupok fejlődésének jellemzésénél ez az egyik legfontosabb mérőszám. De a tőzsdén jegyzett cégek időszakos beszámolóinak ismertetésekor is ez szerepel (a profit mellett) a legtömörebb összefoglalókban is. 

Az árbevétel növekedése – némi leegyszerűsítéssel – arról ad információt, hogy sikerült-e bővítenie piacait a vállalkozásnak. Ha nő az árbevétel, az jelentheti azt, hogy igen.

Az abszolút számok ugyanakkor nehezebben összemérhetők, összehasonlíthatók. Ha egy vállalkozás arra kíváncsi, hogy a többi piaci szereplőhöz, versenytársaihoz képest hogyan teljesített ezen a területen, akkor a növekedés ütemét érdemes vizsgálni.  

Az árbevétel-növekedési ütem számítása során egy adott időszakban (például üzleti évben vagy negyedévben) elért árbevételt állítják szembe egy korábbi időszakéval (ez a bázis időszak lehet jellemzően a megelőző év vagy annak a vizsgált időszakkal azonos negyedéve). Az árbevétel-növekedési ütem számításakor a két időszakban elért árbevétel különbségét osztják a bázis időszakban elért árbevétellel és szorozzák százzal – ez adja meg az árbevétel növekedési ütemét százalékban kifejezve.  

Ezt a százalékos értéket már lehet viszonyítani a versenytársakéhoz, esetlegesen a piaci benchmarkhoz annak érdekében, hogy képet alkossunk arról, cégünk az adott üzleti környezetben a többi piaci szereplőhöz képest hogyan teljesített.

Az árbevétel-növekedési céloknak ugyanakkor illeszkedniük kell a cég üzleti és pénzügyi terveibe. A vállalkozás különböző életszakaszaiban különböző értékek tekinthetők kiemelkedőnek, jónak. Befektető bevonásakor, illetve a cég növekedésének egyéb finanszírozási lehetőségeinek vizsgálatakor pedig azt is világosan be kell tudni mutatni a finanszírozónak (az üzleti angyalnak, kockázatitőke-társaságnak vagy például a hitelt nyújtó banknak), hogy az elért növekedés fenntartható, a cég fejlődése skálázható.

 

Utoljára szerkesztve: 2022. május 29.

Kapcsolódó témák








Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!