Pivot / Pivotálás
A pivotálás a startup világban azt jelenti, hogy az eddigihez képest merőben új stratégiára vált a vállalkozás, drasztikusan megváltoztatva akár a terméket, akár a belső folyamatokat, az üzleti modellt, a célcsoportot, vagy esetleg mindezeket együttesen.
⊕
- + Egy jól működő funkciót kiragadva a cég szárnyalni kezdhet.
- + A külső, nem kontrollálható körülményekre is lehet reagálni az üzleti modell vagy termék újragondolásával.
- + A pivot nem kudarc, hanem egy új lehetőség megragadása.
⊖
- - A korábban beletett munkát gyakran el kell engedni, le kell írni.
- - A startup újra teljesen ismeretlen pályára kerül, így a kockázata is nagyobb.
Legfontosabb kapcsolódó témák
Pre-seed money / Pre-seed befektetés / Pre-seed tőke Validálás / Validáció Seed money / Magvető befektetés / Magvető tőkeA pivot első ránézésre kudarcnak is tűnhet, de sokkal inkább egy felismerés, egy új kezdet pillanata, amikor a startup az üzleti stratégiáját, üzleti tervét hozzáigazítja azokhoz a külső változásokhoz, melyek az iparágban, fogyasztói igényekben vagy bármely egyéb lényeges tényezőben következtek be és hatással vannak a működésre.
A leggyakoribb eset, hogy a startup a korai növekedési fázisban rengeteg valódi ügyfélvisszajelzést gyűjt be, és kiderül, hogy az eredeti elképzelések, az MVP értékajánlatai nem pontosan értek célt, ezért a visszajelzések, validációk becsatornázásával sikeresebb pályára kell és lehet állítani a céget.
A legtöbb startup életében szinte elkerülhetetlenek a pivotálások. Az elterjedt startupmódszertanok (Lean, Design Thinking) természetes velejárója lett, hogy minden korábbi döntés és feltételezés megkérdőjelezhető és a növekedés, illetve fogyasztói igények szempontjából újraértékelhető.
Vannak drasztikus pivotok, melyek alapvetően változtatják meg a céget, ilyen volt például az Instagram esete, mely eredetileg egy fotókészítő alkalmazásként indult, de az első funkciók között ott volt a közösségi médiás megosztás lehetősége és nagyon hamar kiderült, hogy ebben több fantázia van.
A pivot gyakorlatilag bármilyen alapvető változást fedhet, például a termék gyártásának módját, a marketingfolyamatot, vagy akár a fogyasztói célcsoportot. A közös elem mindig az, hogy a változás a vállalat működésének stratégiai szintjén gyökerezik, de olyan tényezők befolyásolják, melyek a vállalkozás hatáskörén kívül esnek.
Tipikus példa a pivotra, amikor egy már meglévő funkció növi ki magát, ezzel megváltoztatva az egész terméket, vagy akár egy új célcsoportot bevonzva ezzel a felhasználók/fogyasztók közé. Megtörténhet, hogy maga a termék platformot vált, például egy weboldalból szoftver lesz vagy fordítva, vagy akár csak a bevételi csatorna változik drasztikusan: például a korábban csak a reklámbevételre építő médiatermékek közül egyre több előfizetés alapú modellre vált.
Mikor van szükség pivotálásra?
Ha a komplex terméken belül egy funkció vagy szolgáltatás látványosan „kilóg” és jobban teljesít, mint a többi. Ekkor a hatékonyságnövelés jegyében erre koncentrál a cég, és a többi részt elhagyja. Szintén pivotra lehet szükség, ha a működés pénzügyileg nem fenntartható, ha a piac nem úgy reagált, ahogy a cég várta, ha a konkurencia rendre lekörözi a céget. Illetve nem utolsósorban a kreatív szabadság megengedi a pivotálást akkor is, ha az alapítók rájönnek, hogy egyszerűen mást szeretnének csinálni.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.