Goodwill
Tág értelemben a cégben felhalmozott tudást, tapasztalatot és jó hírnevet szokták ezzel a kifejezéssel illetni. Szűkebb értelemben a goodwill egy tétel a vállalkozás könyveiben, ami abból adódik, hogy egy másik, általa megvásárolt cégért többet fizetett, mint amennyi annak a saját tőkéje vagy eszközértéke volt.
Legfontosabb kapcsolódó témák
Eszközök / Aktívák Források / Passzívák Personal branding / Személyes márka / ÉnmárkaAmikor egy cég megvesz egy másikat, több szempont alapján értékeli azt, így adódik egy észszerű vételár, ami akár jelentősen meg is haladhatja az adott cég eszközértékét vagy saját tőkéjét. Ez az értékkülönbözet a vevő cég mérlegében az eszközoldalon pozitív üzleti vagy cégértékként jelenik meg, ezt nevezzük goodwillnek. A goodwill tételt a vevő meghatározott idő alatt (5-15 év) értékcsökkenésként leírhatja, azaz egyenlő részletekben nullára csökkentheti, kivezetheti a könyveiből.
A goodwillben jelenik meg tehát minden, amitől egy cég többet ér, mint mondjuk a telephelyéül szolgáló ingatlan és a benne levő anyagi javak. Benne van a cégben felhalmozott összes tudás (know-how, szabadalom stb.), a munkatársak tapasztalata, a vevők hűsége, a brand (azaz a márka) értéke.
A hétköznapi használatban goodwillként szokták emlegetni a cég jó hírét is, vagyis azt, amit a környezete, a beszállítói és a vevői értékelnek benne. Ebben az értelemben a goodwill közelebb áll a brandhez, mint számviteli értelemben, de nem teljesen egyezik meg azzal. A goodwill ugyanis ebben a formában is tartalmaz olyan tételes értékeket, mint a cég által birtokolt szabadalmi jogok vagy a végrehajtott technológiai fejlesztések.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.