Franchise / Jogbérleti szerződés
A franchise olyan kereskedelmi hálózat, amelynek tagjai díjat fizetnek a franchise-tulajdonosnak a név használatáért, az üzletviteli tapasztalatért, illetve termékek egy csoportjáért.
⊕
- + A franchise-tulajdonos nagyobb befektetés nélkül terjeszkedhet.
- + A franchise átvevője jó terveket kap az induló vállalkozásához.
- + Elkerülhetők a vállalkozások gyermekbetegségei.
- +
⊖
- - A sok megkötés a franchise átvevőjének terhessé is válhat.
- - Az átvevő viseli a beruházási kockázatot.
A franchise olyan kereskedelmi gyakorlat, amiben a franchise tulajdonosa (átadója) úgy szervez maga köré értékesítési hálózatot, hogy abba nem fektet jelentős tőkét. Ennek módja, hogy a tulajdonos franchise-díj ellenében átadja a névhasználat jogát, saját üzleti tapasztalatát és termékek egy meghatározott körét másoknak, akik aztán – saját kockázatukra – erre alapuló üzleteket hoznak létre. De mi a jó ebben?
Nos, franchise-rendszer csak akkor tud létrejönni, ha a franchise-tulajdonos valamit nagyon jól csinál. Felépít egy sikeres brandet, amihez ragaszkodnak a vevők, olyasmit gyárt vagy árul, amit szép haszonkulccsal lehet értékesíteni, akkorával, hogy azt akár meg is lehet osztani másokkal. Ezek a mások lesznek azok a vállalkozó szellemű franchise-partnerek, akik az adott terméket saját kockázatukra nyitott egységekben forgalmazni kezdik.
Gyakran az is elég a franchise-tulajdonosnak, ha valamit nagy tételben tud beszerezni, ezzel ugyanis olyan árelőnyt érhet el, amiből átengedhet valamit a forgalmazóknak, azaz a franchise-partnereknek. Ezen az elven működik több kiskereskedelmi lánc is.
A franchise-tulajdonos elvben persze megtehetné, hogy maga nyit üzleteket, csakhogy ez tőkeigényes és lassú folyamat, ezért választják sokan közülük, hogy másokat is bevonnak a forgalmazásba. A franchise-partnerek részben a megosztott árrésért, részben az adott márka értékéért, részben pedig a megosztott üzletviteli tudásért hajlandók egyszeri, majd általában havi franchise-díjat fizetni, ami rendszerint tartalmazza a közös marketing és kommunikáció költségeit is.
A franchise-tulajdonos és a partnerek kapcsolatát a franchise-könyv és a franchise-szerződés tartalmazza. Ez részletekbe menően meghatározza, hogy az adott franchise-hálózatban megnyitott egységeknek hogyan kell kinézniük, az alkalmazottaknak hogyan kell viselkedniük, mit forgalmazhatnak és mit nem, milyen termékből mennyit kell átvenniük a franchise-tulajdonostól, milyen fogyasztói árakkal dolgozhatnak vagy hány alkalmazottal mettől meddig kell nyitva tartaniuk.
A partnerek beugróként először a sokszor több száz oldalas franchise-könyvet vásárolják meg a tulajdonostól. Ezután a könyv alapján kiszámolják, hogy mennyi pénzt kell befektetniük ahhoz, hogy az abban foglaltaknak mindenben megfelelő üzlethelyiséget és üzletmenetet kialakítsák. A könyv nagy segítséget jelent a költségek és a várható bevételek tervezésekor, így csökkenthetők a rossz tervezéséből adódó kockázatok. Kezdő vállalkozóknak ez komoly előny lehet, amiből sokat lehet tanulni.
A franchise-könyv és szerződés betartásának ellenőrzése ezekben a konstrukciókban rendszerint roppant szigorú, a tulajdonosok ezt próbavásárlásokkal is ellenőrzik, mert a brand sérülése olyan kockázatokkal jár, amelyek az egész hálózatot tönkretehetik.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 27.