Franchise / Jogbérleti szerződés

A franchise olyan kereskedelmi hálózat, amelynek tagjai díjat fizetnek a franchise-tulajdonosnak a név használatáért, az üzletviteli tapasztalatért, illetve termékek egy csoportjáért.

  • + A franchise-tulajdonos nagyobb befektetés nélkül terjeszkedhet.
  • + A franchise átvevője jó terveket kap az induló vállalkozásához.
  • + Elkerülhetők a vállalkozások gyermekbetegségei.
  • +

  • - A sok megkötés a franchise átvevőjének terhessé is válhat.
  • - Az átvevő viseli a beruházási kockázatot.

Legfontosabb kapcsolódó témák

4P Brief Márkaötlet

A franchise olyan kereskedelmi gyakorlat, amiben a franchise tulajdonosa (átadója) úgy szervez maga köré értékesítési hálózatot, hogy abba nem fektet jelentős tőkét. Ennek módja, hogy a tulajdonos franchise-díj ellenében átadja a névhasználat jogát, saját üzleti tapasztalatát és termékek egy meghatározott körét másoknak, akik aztán – saját kockázatukra – erre alapuló üzleteket hoznak létre. De mi a jó ebben? 

Nos, franchise-rendszer csak akkor tud létrejönni, ha a franchise-tulajdonos valamit nagyon jól csinál. Felépít egy sikeres brandet, amihez ragaszkodnak a vevők, olyasmit gyárt vagy árul, amit szép haszonkulccsal lehet értékesíteni, akkorával, hogy azt akár meg is lehet osztani másokkal. Ezek a mások lesznek azok a vállalkozó szellemű franchise-partnerek, akik az adott terméket saját kockázatukra nyitott egységekben forgalmazni kezdik. 

Gyakran az is elég a franchise-tulajdonosnak, ha valamit nagy tételben tud beszerezni, ezzel ugyanis olyan árelőnyt érhet el, amiből átengedhet valamit a forgalmazóknak, azaz a franchise-partnereknek. Ezen az elven működik több kiskereskedelmi lánc is. 

A franchise-tulajdonos elvben persze megtehetné, hogy maga nyit üzleteket, csakhogy ez tőkeigényes és lassú folyamat, ezért választják sokan közülük, hogy másokat is bevonnak a forgalmazásba. A franchise-partnerek részben a megosztott árrésért, részben az adott márka értékéért, részben pedig a megosztott üzletviteli tudásért hajlandók egyszeri, majd általában havi franchise-díjat fizetni, ami rendszerint tartalmazza a közös marketing és kommunikáció költségeit is. 

A franchise-tulajdonos és a partnerek kapcsolatát a franchise-könyv és a franchise-szerződés tartalmazza. Ez részletekbe menően meghatározza, hogy az adott franchise-hálózatban megnyitott egységeknek hogyan kell kinézniük, az alkalmazottaknak hogyan kell viselkedniük, mit forgalmazhatnak és mit nem, milyen termékből mennyit kell átvenniük a franchise-tulajdonostól, milyen fogyasztói árakkal dolgozhatnak vagy hány alkalmazottal mettől meddig kell nyitva tartaniuk.

A partnerek beugróként először a sokszor több száz oldalas franchise-könyvet vásárolják meg a tulajdonostól. Ezután a könyv alapján kiszámolják, hogy mennyi pénzt kell befektetniük ahhoz, hogy az abban foglaltaknak mindenben megfelelő üzlethelyiséget és üzletmenetet kialakítsák. A könyv nagy segítséget jelent a költségek és a várható bevételek tervezésekor, így csökkenthetők a rossz tervezéséből adódó kockázatok. Kezdő vállalkozóknak ez komoly előny lehet, amiből sokat lehet tanulni. 

A franchise-könyv és szerződés betartásának ellenőrzése ezekben a konstrukciókban rendszerint roppant szigorú, a tulajdonosok ezt próbavásárlásokkal is ellenőrzik, mert a brand sérülése olyan kockázatokkal jár, amelyek az egész hálózatot tönkretehetik. 

Utoljára szerkesztve: 2021. július 27.

Kapcsolódó témák







Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!