A/B tesztelés

Az A/B tesztelés két különböző, párhuzamos verzió egyidejű összehasonlítását jelenti, melyet a digitális felhasználói felületek esetében arra használnak, hogy megvizsgálják, melyik verzió teljesít jobban, melyik felel meg jobban az ügyfelek elvárásainak. Többnyire weboldalak, alkalmazások, kezelőfelületek, hirdetések esetében alkalmazott kutatási módszertan.

Legfontosabb kapcsolódó témák

Remarketing Google Ads Retargeting

Az A/B tesztelés egy marketingmódszertan, mely egy weboldal, kezelőfelület, digitális interfész, alkalmazás, e-mail-hírlevél, hirdetés vagy landing oldal két különböző változatának a versenyeztetésére szolgál. 

Az A/B tesztelés kitűnően támogatja az adat alapú döntéshozatalt, segít jobban megismerni a felhasználókat, vásárlókat, illetve mindezek révén optimalizálható, csökkenthető a felületek és tartalmak létrehozására szánt idő és költségek. Tipikusan olyan kérdésekre lehet vele választ találni, mint hogy egy értékesítési folyamat mely elemei segítik az eladást, a konverziót, a marketingtölcsér mely lépései teljesítenek gyengén, melyik display vagy keresőmarketing-hirdetés működik jobban.

A módszer használata során egy teljes közönség tagjait véletlenszerűen két csoportra osztják, és különböző verziókat mutatnak nekik elvileg ugyanazon a felületen keresztül. Így kicsiben megmérhető, hogy melyik változat képes hatékonyabban konvertálni, vagy melyik kap jobb értékeléseket, és a teljes sokaság számára már a győztes verziót futtatják tovább, az kap nagyobb támogatást, büdzsét vagy éppenséggel azt a verziót küldik élesbe.

Gyakran a két csoport közül az egyik a kontrollcsoport, melynek az egyébként is aktuális, már elfogadott verziót mutatják, míg a másik halmaz számára egy olyan verzió megy ki, ahol mindösszesen egy részletet változtattak meg. Így megfigyelhető, hogy az az adott változás torzítja-e a közönség viselkedését, és ha igen, akkor milyen irányba.

Az A/B tesztelésnek fontos szerepe van abban, hogy a kampányok és fejlesztések az eredményekhez mérten a lehető legkevesebb költséget jelentsék. Előfordulhat, hogy egyetlen változtatás többszörös hatékonyságbeli különbséget jelent, de előre nem látható, hogy ez épp javulás vagy romlás lesz. Az ilyen váltakozó teszteléssel elkerülhető, hogy a valódi nagy célcsoporton kelljen kísérletezni, kockáztatva a nyereséget.

Előfordul az is, hogy automatizált rendszerekkel egyidejűleg nem csak két verziót, hanem sokkal többet futtatnak egymással szemben. Az úgynevezett multivariánstesztelés (MVT) kulcsa, hogy a megváltoztatott paraméterek minden lehetséges kombinációját ki kell mérni, hogy kiderüljön, melyik működik a legjobban és mely változtatások vannak egymásra is hatással. Ehhez óriási forgalomra van szükség, kicsi elemszám mellett ez a módszer nem működik jól. 

Van egy másik speciális formája is az összehasonlító tesztelésnek, az A/A tesztelés, amikor a forgalmat szokás szerint két véletlenszerű csoportra osztjuk, de a két csoport teljesen azonos verziót kap. Amennyiben a megoldás helyesen, megbízhatóan működik, akkor a két csoport eredménye nem térhet el érdemben egymástól.

Utoljára szerkesztve: 2022. május 29.

Kapcsolódó témák




Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!