A/B tesztelés
Az A/B tesztelés két különböző, párhuzamos verzió egyidejű összehasonlítását jelenti, melyet a digitális felhasználói felületek esetében arra használnak, hogy megvizsgálják, melyik verzió teljesít jobban, melyik felel meg jobban az ügyfelek elvárásainak. Többnyire weboldalak, alkalmazások, kezelőfelületek, hirdetések esetében alkalmazott kutatási módszertan.
Az A/B tesztelés egy marketingmódszertan, mely egy weboldal, kezelőfelület, digitális interfész, alkalmazás, e-mail-hírlevél, hirdetés vagy landing oldal két különböző változatának a versenyeztetésére szolgál.
Az A/B tesztelés kitűnően támogatja az adat alapú döntéshozatalt, segít jobban megismerni a felhasználókat, vásárlókat, illetve mindezek révén optimalizálható, csökkenthető a felületek és tartalmak létrehozására szánt idő és költségek. Tipikusan olyan kérdésekre lehet vele választ találni, mint hogy egy értékesítési folyamat mely elemei segítik az eladást, a konverziót, a marketingtölcsér mely lépései teljesítenek gyengén, melyik display vagy keresőmarketing-hirdetés működik jobban.
A módszer használata során egy teljes közönség tagjait véletlenszerűen két csoportra osztják, és különböző verziókat mutatnak nekik elvileg ugyanazon a felületen keresztül. Így kicsiben megmérhető, hogy melyik változat képes hatékonyabban konvertálni, vagy melyik kap jobb értékeléseket, és a teljes sokaság számára már a győztes verziót futtatják tovább, az kap nagyobb támogatást, büdzsét vagy éppenséggel azt a verziót küldik élesbe.
Gyakran a két csoport közül az egyik a kontrollcsoport, melynek az egyébként is aktuális, már elfogadott verziót mutatják, míg a másik halmaz számára egy olyan verzió megy ki, ahol mindösszesen egy részletet változtattak meg. Így megfigyelhető, hogy az az adott változás torzítja-e a közönség viselkedését, és ha igen, akkor milyen irányba.
Az A/B tesztelésnek fontos szerepe van abban, hogy a kampányok és fejlesztések az eredményekhez mérten a lehető legkevesebb költséget jelentsék. Előfordulhat, hogy egyetlen változtatás többszörös hatékonyságbeli különbséget jelent, de előre nem látható, hogy ez épp javulás vagy romlás lesz. Az ilyen váltakozó teszteléssel elkerülhető, hogy a valódi nagy célcsoporton kelljen kísérletezni, kockáztatva a nyereséget.
Előfordul az is, hogy automatizált rendszerekkel egyidejűleg nem csak két verziót, hanem sokkal többet futtatnak egymással szemben. Az úgynevezett multivariánstesztelés (MVT) kulcsa, hogy a megváltoztatott paraméterek minden lehetséges kombinációját ki kell mérni, hogy kiderüljön, melyik működik a legjobban és mely változtatások vannak egymásra is hatással. Ehhez óriási forgalomra van szükség, kicsi elemszám mellett ez a módszer nem működik jól.
Van egy másik speciális formája is az összehasonlító tesztelésnek, az A/A tesztelés, amikor a forgalmat szokás szerint két véletlenszerű csoportra osztjuk, de a két csoport teljesen azonos verziót kap. Amennyiben a megoldás helyesen, megbízhatóan működik, akkor a két csoport eredménye nem térhet el érdemben egymástól.
Utoljára szerkesztve: 2022. május 29.