Natív hirdetés
A natív hirdetés olyan reklám, amely stílusában és megjelenésében is szoros egységet alkot a környezetével, például az internetes híroldallal, amelyen megjelenik. Mivel a tartalomfolyamba illeszkedik, kifejezetten alkalmas egy-egy médiatermék közönségének célzott megszólítására, illetve hosszabb, összetett üzenetek is közvetíthetők vele.
Natív hirdetés lehet például egy szépségblogon megjelenő sminktermék-bemutató, vagy az, hogy egy online atlétikai közvetítés során a riporterek belenéznek a kamerába és megdicsérnek egy futócipőt. A lényeg, hogy a natív reklám tárgya, tartalma, színvilága és üzenete is illeszkedjen abba a médiakörnyezetbe, amelyben megjelenik.
A hirdető szempontjából a cél, hogy a fogyasztók értékes és releváns tartalomként találkozzanak a hirdetéssel. Ezért a natív hirdetést – más hirdetési megoldásoktól eltérően – gyakran a médiatulajdonos munkatársa (szerkesztő, újságíró, blogger, influenszer) állítja elő a hirdetővel egyeztetve; így érhető el, hogy a hirdetés valóban teljes mértékben igazodjon az online oldal hangvételéhez, látványához és tartalmához.
A megoldás ellenzői egyébként éppen ezt kifogásolják: szerintük a natív nem más, mint tartalomnak álcázott hirdetés (ami nem keverendő össze a tartalommarketinggel), és ami megtéveszti a felhasználókat. (A megtévesztő reklám pedig jogszabályellenes, de ettől függetlenül is visszaüthet a reklámozóra.) A reklám- és sajtóetikai megfontolásokon túl természetesen a hitelesség kérdése is vizsgálandó minden esetben.
Natív megoldásokban akkor érdemes gondolkodni, ha nagy költségvetésű, sokféle felületen megjelenő kampány kísérő eszközeként alkalmazzuk – vagy akkor, ha pontosan tudható, hogy a hirdetni kívánt termék, szolgáltatás célcsoportja egy adott webes felület, blog vagy akár Facebook-csoport körül összpontosul (például ha valaki egy konkrét halfajtára alkalmas csalit akar hirdetni, akkor az ezzel foglalkozó pecás oldalakon érdemes natív hirdetést elhelyeznie).
Nem újdonság a hasonló megoldások léte, különböző elnevezésekkel – például PR-cikk, szponzorált tartalom – régóta léteznek. A digitális világban azért kaptak új lendületet (és elnevezést), mert a hirdetők azt remélik, hogy az ilyen reklámok hatásosabbak, mint a hagyományosak.
Kutatások szerint a natív hirdetés – ha ügyesen készítik el – nem befolyásolja negatívan a felhasználóknak a webhelyen tapasztalt élményét, sőt, az adott oldal iránti rokonszenv a hirdetés megítélésre is pozitívan hathat. Sikerességéhez az is hozzájárul, hogy a natív hirdetést kevésbé tudják elkerülni a fogyasztók, hiszen nem a megszokott reklámhelyeken találkoznak vele.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.