Komment
Egy weboldal vagy közösségi szolgáltatás felhasználója által írt hozzászólás.
⊕
- + A felhasználók által írt hozzászólásokból értékes visszajelzéseket kaphatunk arról, hogyan fogadja termékeinket, szolgáltatásainkat a célcsoport.
- + Ha lehetővé tesszük a hozzászólásokat és amikor ennek van értelme, válaszolunk is rájuk, ügyfeleink tudni fogják, hogy becsüljük, fontosnak tartjuk őket, és nagyobb valószínűséggel fognak újra vásárolni.
- + Ha ügyfeleink tudják, hogy a kommentekre mindig érdemi és gyors válasz érkezik, esetleges panasz esetén először ezt a csatornát fogják használni, és az esetleges probléma nagyobb felhajtás nélkül rendezhető.
⊖
- - A hozzászólások lehetőségét akár internetes trollok, akár rosszhiszemű versenytársaink kihasználhatják arra, hogy vállalkozásunknak keresztbe tegyenek.
- - A kommentek ellenőrzése, moderálása, a felhasználóknak való válaszadás erőforrásokat igényel. Ahol egyébként is van ügyfélszolgálat, érdemes ezt a feladatot is oda csoportosítani; ha nem, kijelölve azokat a munkatársakat, akiknek minden nap foglalkozniuk kell a kommentekkel.
- - A válasz nélkül hagyott kommentek több kárt okozhatnak, mint az, ha egyáltalán nincs lehetőség a hozzászólásra.
Az interneten megjelenő különféle tartalmak mellett a felhasználók gyakran lehetőséget kapnak a hozzászólásra. A feltételek változók: sok oldalon regisztrációra van szükség, de a kommentelők valódi neve nem derül ki; máshol, így például a Facebookon, a kommentelők valódi neve jelenik meg (vagy legalábbis az, amit valódi névként megadtak).
Egyes vállalkozások számára nagyon nagy jelentősége lehet a felhasználók által közzétett kommenteknek. A vendéglátóipari listing-oldalakon gyakorlatilag bárki írhat szöveges értékelést és adhat osztályzatot az éttermeknek, szállodáknak – és nagyon sok múlhat azon, hogy milyenek ezek az értékelések. Ha egy-egy ilyen értékelőoldalon igazságtalan vádak érnek egy vállalkozást, általában érdemes kihasználni a higgadt válaszadás lehetőségét. Ha a támadás nyilvánvalóan rosszhiszemű, az oldal üzemeltetőjéhez kell fordulni.
Ha egy vállalkozás az internetes felületein (pl. saját weboldal, blog, vlog, vagy közösségimédia-megjelenés) lehetőséget nyújt a hozzászólásra, maga határozhatja meg az erre vonatkozó szabályokat. A kommenteket lehet tehát moderálni, vagyis a megjelenítés előtt vagy után ellenőrizni és szükség esetén eltávolítani. (A Facebookon előre meghatározott lehetőségek közül lehet választani a kommentek kezelésekor.)
Érdemes szem előtt tartani azt is, hogy ha egy, a vállalkozás által ellenőrzött internetes felületeken megjelenik egy hozzászólás, annak tartalmáért a vállalkozás is jogi felelősséggel tartozhat.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.