Growth hacking
A growth hacking a digitális marketing, adatelemzés és technológia kombinációjának kihasználását jelenti annak érdekében, hogy az adott vállalat forgalma, árbevétele dinamikus tempóban növekedjen.
⊕
- + Kevés erőforrás mellett is óriási növekedést lehet elérni egy jó minta megtalálásával.
- + Minden döntés adatalapú, visszakövethető és megindokolható.
⊖
- - A growth hackereknek komoly technikai tudással is kell rendelkezniüke, nem könnyű megfelelő embereket erre a feladatra toborozni.
A „growth hacking” kifejezésnek egyelőre nincs meghonosodott magyar megfelelője, a bevételnövekedéshez vezető mintázatok „feltörését”, jóhiszemű kihasználását jelenti. Maga a „hackelés” szó kifejezetten arra vonatkozik, hogy a növekedést a megszokottól eltérő módszertanok, mintázatok, olcsóbb vagy gyorsabb megoldások, felfedezések bevezetése nyomán próbálják elérni.
A fogalom eredete a szilícium-völgyi korai startupoktól ered, eredendően e-kereskedelmi szolgáltatók, webshopok, webes szolgáltatók éltek a growth hacking lehetőségével, de mára a bizonytalanság, kiszámíthatatlanság nagyobb vállalatokat is rákényszerít az adatalapú marketingre és döntéshozatalra alapozott működési modellre.
Definíció szerint a growth hacking a marketing, a mérnöki területek és az adatelemzés hármas határán fekszik, és némi gondolkodással van megfűszerezve. Sokféle kombináció elképzelhető, de a közös jellemző az a cél, hogy a vállalkozás növekedést mutasson fel. Mivel a terület viszonylag új, kevés bevált recept vagy mintázat van egyelőre, sokkal inkább a kísérletezésről és a megszokottól elrugaszkodó – de minden esetben szigorúan adatalapú – gondolkodásról szól.
Mindehhez első körben arra van szükség, hogy a vállalat minden üzleti folyamata digitálisan is leképzésre kerüljön, másodsorban pedig képes legyen meghatározni a szinte végtelen számú lehetőség közül azokat a pontokat, melyeket érdemes mérni, és amelyek segítenek megfelelő üzleti döntéseket időben meghozni.
Ehhez elengedhetetlen a megfelelő kulcsfontosságú teljesítménymutatók (vagyis KPI-ok) megtalálása. (Csak példa jelleggel: mondjuk a Facebook esetében az egyik alapvető KPI lehet a havi aktív felhasználók száma, egy chat programnál az elküldött üzenetek száma, a YouTube esetében pedig a videónézéssel töltött percek száma. Fontos, hogy a KPI-ok minden esetben mérhető, megszámolható tények.)
A végső cél kiszámítható, ismételhető és skálázható növekedési mintázatok és folyamatok megtalálása. Ebből következik, hogy a growth hacking nem egy eseti dolog, hanem egy állandó, ismétlődő folyamat.
Growth hacking folyamatokat elsősorban a nagyon új, induló startup vállalkozásoknál, illetve a már nagyon fejlett, komplex működésű vállalatoknál érdemes indítani. A startupok esetében a megoldás előnye, hogy a korlátozott pénzügyi és emberi erőforrások mellett is képes jelentős növekedést előidézni és segít validálni a korai ötleteket.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.