Dropshipping / Fulfillment service

A dropshipping egy olyan kiskereskedelmi módszer, amikor az eladó nem tartja raktáron a kínált termékeket, hanem azokat a vásárlás pillanatában rendeli meg egy nagykereskedőtől. Az eladó így valójában csak egy értékesítésközvetítő, minden egyéb funkciót a nagykereskedőtől vesz igénybe.

Legfontosabb kapcsolódó témák

Growth hacking Remarketing DESI

A dropshipping vagy fullfillment service megoldások az e-kereskedelem felfutásával párhuzamosan kezdtek terjedni. A lényeg, hogy a kereskedőnek nincs szüksége saját infrastruktúrára, elegendő, ha egy webshopot üzemeltet, amely mögé egy vagy több nagykereskedő kínálatát felhőszolgáltatásokon keresztül bekapcsolja. Mégis a vevő olyan ügyfélélménnyel találkozik, mintha egy teljesértékű kereskedővel lenne dolga.

Elsőre a dropshipping könnyű nyerészkedésnek tűnik, hiszen alacsony belépési küszöböt ígér a kereskedelmi szektorba, de valójában ez egy aktív közvetítői tevékenység, ahol az eladó valaki más portékáját bocsátja áruba, de a vevő felé ő tartozik felelősséggel, neki kell a teljes ügyfélúton (customer journey) végigvezetni a vevőt. Ez rengeteg technikai és üzleti buktatót is rejt magában, illetve a különböző platformok és partnerek napi szintű menedzselése is alaposságot igénylő feladat.

A dropshipping-szereplők piaca erősen versengő, miközben igen alacsony árrést lehetséges elérni. Ugyan elsőre kisebb cégek számára tűnik ígéretesnek a saját infrastruktúra nélküli kereskedés, de valójában a járulékos költségek miatt a méretgazdaságosság a nagyobb, több lábon álló vállalatok számára kedvezőbb.

Ennél is nagyobb kockázat, hogy a kereskedőnek semmilyen ráhatása nincs az előtte lévő beszállítói lánc egyik elemére sem. Sem a gyártás, sem a logisztika, sem a kiszállítás nem a kiskereskedő égisze alatt történik, a hibákért viszont ő lesz a felelős. Ha bármilyen probléma kialakul, akkor a távoli, külsős rendszerekben hosszadalmasabb és bonyolultabb lehet rendet tenni, mint egy kontroll alatt lévő saját ökoszisztémában.

Előnye viszont a felfelé és lefelé is gyors skálázhatóság. A dropshipping megoldást használó kereskedők nagyon hirtelen képesek reagálni a megváltozott ügyféligényekre, könnyen képesek a kínálatukat drasztikus tempóban változtatni, agilis módszertanok mentén rugalmas szervezetet és folyamatokat tudnak létrehozni. A „go to market” idő, vagyis a piacra jutás ideje jelentősen csökkenthető, ha API-kon keresztül felhőszolgáltatásokból építkezve fizikai épületek és készlet nélkül dolgozik egy kereskedő.

Az elmúlt években létrejöttek kifejezetten fulfillment service platform szolgáltatók, melyek szinte „white label” e-kereskedelmi csomagot nyújtanak bárkinek: a raktározástól a készletezésen keresztül a csomagolásig, szállításig, számlázásig, adatkezelésig szinte mindenre kiterjedő szolgáltatást biztosítanak. 

Ezek között vannak valóban csak infrastruktúra-szolgáltatóként a háttérben működő cégek, de vannak önmagunkban is működő kereskedelmi platformok, melyek befogadnak saját logisztikával rendelkező teljes értékű kereskedőket, de tudnak a piactéren futtatni dropshipping kereskedőket is – legismertebb példája ennek a Fulfillment by Amazon (FBA) megoldása.

Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.

Kapcsolódó témák






Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!