Cégkapu

A Cégkapu egy azonosítási szolgáltatás és tárhely egyben, rendszere hasonló a magánszemélyekre szabott Ügyfélkapuhoz, viszont használata nem opcionális, hanem kötelező a vállalkozások és más gazdálkodó szervezetek számára.

  • + Gyorsabb.
  • + Minden érintett fél számára jobban követhető.
  • + A kézbesítések könnyebben igazolhatók.
  • + Ügyintézési határidő rövidülhet.
  • + Ügyintézőt is megadhatunk.

  • - Technikai problémák adódhatnak.
  • - Nem egyszerű eligazodni a rendszerben.

A Cégkapu nagyon hasonló a sokak által már jól ismert Ügyfélkapuhoz annyi különbséggel, hogy az Ügyfélkapu magánszemélyeknek, a Cégkapu pedig gazdálkodó szervezeteknek van fenntartva, használata pedig kötelező, nem opcionális. 

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (röviden e-ügyintézési tv.) értelmében 2018. január 1-től a gazdálkodó szervezetek számára ugyanis kötelező az állammal való elektronikus kapcsolattartás és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldés, és az azon történő fogadás. 

Bármilyen e-közigazgatási ügy intézése során az érintett közigazgatási szerv az adott gazdálkodó szervezettel annak Cégkapuján keresztül tartja a kapcsolatot, vagyis ezt a kommunikációs felületet kell használni a teljes ügyintézési folyamat során.

A Cégkapu bevezetésének célja az volt, hogy szétválassza a lakosság és a gazdálkodó szervezetekkel való állami kapcsolattartás csatornáit (korábban a vállalkozások is Ügyfélkaput használtak) és természetesen, hogy tovább segítse a korábban döntően papír alapú hivatali ügyintézés elektronikus útra történő terelését. Ennek rengeteg előnye van a papír alapú ügyintézéssel szemben: gyorsabb, hatékonyabb, igazolható, gazdaságosabb, kiszámíthatóbb. 

A vállalkozások számára online intézhető ügyek, ügykörök száma folyamatosan növekszik (jó példa erre az online számlázás: bevezetésével egyre automatizáltabbá válik a könyvelés, ezzel párhuzamosan az adóbevallás is), ezekről bővebb tájékoztatást a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen kaphatunk. A távlati cél az, hogy lényegében mindent, amihez nem elengedhetetlen a személyes jelenlét, Cégkapun keresztül tudjunk intézni – vagy intéztetni a könyvelővel. 

Az elektronikus ügyintézés fejlesztésével ezért – bár elsőre nehéz az átállás – hosszabb távon rengeteg időt és pénzt spórolhatnak meg a vállalkozások. Az állam számára ezen szolgáltatások „hozzáadott értékét” a naprakész, elemezhető adatbázisok és így a célzott ellenőrzések lehetősége, valamint ezeken keresztül a gazdaság fehérítése adja.

Utoljára szerkesztve: 2021. január 22.

Kapcsolódó dossziék

Kapcsolódó gyűjtemények

Kapcsolódó fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!