B2C / Lakossági értékesítés
B2C, azaz Business to Consumer (lakossági) tevékenységnek számít minden olyan értékesítés, amellyel a vállalkozás közvetlenül a végfelhasználó (magánszemély) fogyasztókat célozza meg.
⊕
- + Nagyon sok lábon állhat a cég.
- + A fogyasztókat nehezebb elérni, mint az üzletfeleket.
- + Kiaknázhatóak az érzelmi alapú vásárlásban rejlő lehetőségeket.
⊖
- - A B2B cégek megvannak B2C-kapcsolatok nélkül, a B2C cégeknek a fogyasztók mellett a partnerekre is figyelniük kell.
Nem mindegy, hogy egy terméket vagy szolgáltatást közvetlenül a végfelhasználó fogyasztóknak kínálunk (B2C), vagy más vállalkozásoknak (B2B, azaz Business to Business).
A termékértékesítés esetében a B2C annyival összetettebb, hogy a termék előállítója és a fogyasztó között általában más vállalkozások (szállítók, nagy- és kiskereskedők) is állnak. A gyártó számára ilyenkor a végfelhasználók meggyőzésének eszköze a kommunikáció, és ezen belül maga a márka, a reklám, a közösségi média, a PR vagy az eladóhelyi reklám (POS).
Az online értékesítés térhódításával ugyanakkor egyre több termék gyártója kerül közvetlen kapcsolatba a fogyasztóival, akik egyben a termék vagy szolgáltatás végfelhasználói is. Az ilyen szereplőket D2C (Direct to Costumer) néven ismerjük, nekik értelemszerűen az összes B2C marketing eszközt be kell vetniük a fogyasztók vásárlásra ösztönzése érdekében.
Azt szokták mondani, hogy a B2C szektorokban a fogyasztó egy személyben és maga dönt a beszerzésről, ám ez egyre kevésbé tiszta képlet – ezért is fontos a kifejezetten ilyen modellre fókuszáló B2C kutatások módszertanának ismerete. A valóság ezzel szemben az, hogy – főleg a nagyobb értékű beszerzéseknél – a fogyasztók mindinkább támaszkodnak egymás értékeléseire és tapasztalataira, ezért fontos az úgynevezett fogyasztói élmény.
A fogyasztói élmény röviden azt jelenti, hogy a vásárló mennyire elégedett magával a termékkel vagy szolgáltatással és a vásárlás menetével. Azaz jókor, és jó információt kapott-e az eladótól, könnyű, kellemes volt-e a vásárlás folyamata, azt, és úgy kapta-e a vásárló, amit ígértek neki, és messze nem utolsó sorban, ha valamiben hibázott az eladó, úgy azt gyorsan és kedvesen oldotta-e meg.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.