B2B / Üzleti értékesítés
B2B, azaz Business to Business tevékenységnek számít minden, amit egy vállalkozás egy másik vállalkozás számára végez.
⊕
- + Nagy összegű szerződések jellemzők.
- + Személyes kapcsolat alakul ki eladó és vevő között.
- + Nem kell szemérmeskedni, a direkt kommunikációs eszközök működnek.
⊖
- - Mindig lesz versenytárs.
- - Több ember dönt a vásárlásáról.
- - Kevesebb lábon áll a cégünk.
Nem mindegy, hogy egy terméket vagy szolgáltatást cégeknek kínálunk (B2B), vagy a fogyasztóknak (B2C, azaz Business to Consumer), esetleg közvetlenül a vevőinknek (D2C, azaz Direct to Costumer). A B2B esetében az üzletet az eladó jellemzően közvetlenül köti meg az üzleti szereplőnek számító vevővel, és nem áll közéjük a kereskedelem, a szállítók vagy bárki más.
Éppen ezért a B2B (és a kvázi alesetének számító állami eladások, azaz a B2A Business to Administration) sajátos módon általában személyesebb kapcsolatot jelent az eladó és a vevő között, mint a B2C. A felek leggyakrabban már a tranzakció előtt megismerik egymást, közösen specifikálják az igényeket, és később is kapcsolatban maradnak, amikor az eladó támogatást (support) nyújt a vevőnek vagy karbantartásokat végez. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a B2B üzletekben gyakoribb a visszajelzés az eladó felé, aminek nagy hasznát lehet venni a termékfejlesztésben.
Bonyolítja ugyanakkor a B2B vállalkozások életét, hogy a termék vagy szolgáltatás megvételéről jellemzően nem egy ember dönt, és nem is gyorsan: a beszerzésről szóló döntés jellemzően egy hosszabb folyamat, tender végeredménye.
Számos olyan termékkör létezik, amiknél egyáltalán nem biztos, hogy a végső döntéshozó hozzáértő, és ez nagyon megnehezíti az üzletkötésig vezető kommunikációt. Tipikusan ilyenek a nagy informatikai beszerzések, ahol az IT vezetőt kell meggyőznünk, de a döntést minden bizonnyal a felső vezetés fogja meghozni.
A B2B lét egészen más kutatási eszköztárat, más kommunikációt igényel, mint a B2C. Azt szokták mondani, hogy a B2B-ben a szakmai nyelv és a direkt értékesítés eszközei hatékonyabbak, mint a hírlevelek, a képzések, vagy a „hideg” és „meleg” megkeresések. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy B2B modellben működő cégnek ne volna szüksége marketingre, kommunikációra: ez különösen fontos azokban az esetekben, amikor a kínált termék vagy szolgáltatás megrendelője és használója a vevői oldalon elválik egymástól. Ilyenkor a B2B kommunikáció sem nélkülözheti az olyan kommunikációs eszközök alkalmazását, mint a PR, vagy a közösségi média.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.