Pitch deck / Bemutatkozó prezentációs készlet
A startup világban szinte kötelező elvárás minden induló vállalkozás számára, hogy képes legyen az ötletét, termékét, üzleti modelljét bármilyen közönség előtt – különösen befektetők előtt – bemutatni. Ennek nélkülözhetetlen alapja egy részletesen kidolgozott, begyakorolt prezentáció.
⊕
- + Hiába minden megbeszélés más, egy jól kitalált bemutatkozó preziből bármilyen közönség számára lehet dolgozni.
- + Elegendő pár slide, melyből kiderül minden lényeges elem.
- + A teljesen sztenderd Powerpoint slide-ok is megfelelők.
⊖
- - Az azonos alapra készülő bemutatkozó prezikben nehéz megmutatni a cég egyediségét.
- - Ha egy kötelező rész kimarad, az feltűnő.
+A startup vállalkozók gyakran találják magukat olyan helyzetben, ahol cégükről, ötletükről kell összeszedetten, érdekesen beszélniük. Ez a szituáció a pitch, amihez elengedhetetlen egy jól szerkesztett üzleti szemléletű bemutatkozó prezi, mely segít a befektetők vagy üzleti ügyfelek figyelmét fókuszálni, megnyerni a támogatásukat, érdeklődésüket. Ez – illetve ennek sokszor felhasználható alapja – a pitch deck.
Bár egy prezentáció mindig egy adott közönség és egy adott esemény számára készül, azért nem kell mindig a legelejétől újra elkészíteni. Ha az alapokat jó előre az üzleti tervnek megfelelően kidolgozzuk, akkor az aktuális előadás előtt csak ki kell válogatni az éppen releváns részeket és testre szabni a gondolatokat a hallgatóság jellege szerint.
Maga a pitch deck többnyire egyszerű PowerPoint prezentációs oldalakból áll, melyhez oldalanként készül szövegterv is, de sokan próbálkoznak videós anyagokkal, Prezi.com prezentációval vagy egyéb egyedi megoldással is. A jó üzleti bemutatkozó mindig professzionális, egyértelmű, erős benyomásokat kelt, kreatív, de alaposan kidolgozott és kikutatott részletekre épül.
A bemutatkozó prezentáció célja a startup cég bemutatása külső szereplők, angyalbefektetők, kockázatitőke-befektetők számára, vágyott eredménye pedig, hogy hozzájáruljon egy első vagy következő körös befektetéshez. Nincs kötelező rendszere, de ahogyan a személyes önéletrajzok esetében, úgy a startup prezentációknak is megvannak a visszatérő, bevált elemei, sorrendje és íve.
A startupnak a prezi során tudnia kell megmutatnia víziói és értékajánlata mellett azt is, hogy érti a piacot, amit megcélzott, ismeri a már piacon lévő szereplőket, van elképzelése arról, hogyan fordítja termőre ötletét és rendelkezik is a megfelelő emberi háttérrel is ehhez. Mindehhez egy ajánlott slide-sorrend lehet a következő:
Áttekintés
- A probléma
- A lehetőség
- A megoldás
- A termék/szolgáltatás
- Az üzleti modell
- A konkurencia
- A hozzáadott érték
- A marketingterv
- A csapat
- A pénzügyek
Ha valaki kockázati tőkére pályázik, akkor egy magával ragadó pitch deck kulcsfontosságú eleme az eszköztárnak. Néha ezen a gyakran néhány perc alatt előadott tartalmon múlik, hogy sikerül-e érdeklődővé tenni a befektetőket és bevonni őket egy interaktív diskurzusba a startup üzletmenetével kapcsolatban. Természetesen nincs két egyforma vállalkozás, de a korai szakaszban érdemes bevált sémákra támaszkodni, ezek szerzik ugyanis a lehetőséget a későbbi találkozókra.
Utoljára szerkesztve: 2023. február 5.