Kanban tábla / Kanban board
A kanban egy munkaszervezési eszköz, amely láthatóvá és követhetővé teszi a szervezetben zajló munkát. Eredeti megjelenési formájában ez egy tábla, amelyen kis cetlik vándorolnak a tervtől a megvalósításon át a készre jelentésig, ma már inkább persze ennek digitális verzióit használják.
A kanban a japán ipar lean módszertanából átvett munkaszervezési eszköz, amelyet a just in time elv maradéktalan megvalósítására használtak. Használata az idők során más szektorokra is kiterjedt, és ma már fontos eszköz például a szoftverfejlesztésben, illetve más, az agilis módszertanra alapuló munkavégzésekben.
A kanban eredetileg egy tábla volt, amelyen kis táblák vagy cetlik áthelyezésével ábrázolták, hogy az egyes feladatok tervezési, megvalósítási szakaszban vannak-e vagy elkészültek már. Ma már a kanban digitális verziói népszerűbbek, de sok helyen hibrid módon is alkalmazzák.
A kanban eredeti felállásában három oszlopot tartalmaz: feladat, megvalósítás alatt, kész. Minden egyéb információ kis táblácskákon kerül a táblázatba. A táblák tartalmazzák a feladat megnevezését, a munka kezdetét, az adott munkához általában szükséges időt és erőforrást.
A kanban fontos szabálya, hogy korlátozza az egy oszlopban elhelyezhető táblák számát. Ha valami nem fér fel a kanbanra, akkor arra nincs elég kapacitás. Ilyenkor a lemaradó tábla vagy vár a sorára, vagy egy másik táblát le kell venni a kanbanról (ha még lehet).
A kanban ezáltal rávilágít a szűk keresztmetszetekre is és rákényszeríti a céget, hogy jól rangsorolja az előtte álló feladatokat. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a kanbanra felkerült feladatok elvégzésére mindig jut elegendő idő és erőforrás, ami fontos minőségi garancia a cég számára.
A módszer másik fontos tulajdonsága, hogy pull, azaz húzó elven működik. Ha eladtuk az utolsó kész terméket (vagy már csak kettő van raktáron, ez megállapodás kérdése), akkor az értékesítő elhelyez egy kanban táblát az üzemben a feladatok között (amennyiben persze felfér még). Ez azt eredményezi, hogy a kanban mindig a céggel szembeni igények felől közelíti meg a feladatokat.
A kanban és scrum megegyezik abban, hogy a munka nagy egészét részfeladatokra bontja, de ezen kívül nem sok hasonlóság van köztük. A scrum szigorú a keresztfunkcionális csapatok felállításában, de inkább tovább szakaszolja a munkát, hogy minden beleférjen a sprintek – ideálisnak gondolt – 2-3 hetes időkeretébe. A kanban ezzel szemben a részlegekben és a feladathoz szükséges időben gondolkodik. Mindkét módszer alkalmas az agilis módszertan támogatására, de egymással csak nehezen összeegyeztethetők.
Utoljára szerkesztve: 2022. május 29.