Supply chain / Ellátási lánc
A vevőkör igényeinek kielégítésére alkalmas termékeket, szolgáltatásokat létrehozó értékteremtő folyamatok együttműködő vállalatokon átívelő láncolata.
Az ellátási lánc fogalma többféleképpen értelmezhető. Szűkebb értelmezésben tekinthetjük önálló vállalatok azon csoportjának, amelyben előállítása során a termék vagy a szolgáltatás végigmegy. Leegyszerűsítve ezt az értelmezést, pusztán egyetlen vállalkozás is magába foglalhatja a teljes ellátási láncot a vállalaton belüli logisztikai folyamatok összehangolt együtteseként, integrált logisztikai rendszerként.
Tágabban értelmezve a fogalmat, az ellátási lánc tagjainak tekinthetjük mindazon szereplőket, akik a beszerzés, a termelés és az áru (termék vagy szolgáltatás) vevőhöz való eljuttatásának folyamatában együttműködnek (a nyersanyagszállítótól kezdve az alkatrészek előállítóin, a késztermék gyártóján, a logisztikai szolgáltatókon át a nagykereskedőn és a kiskereskedőn keresztül egészen a fogyasztóig/felhasználóig, beleértve akár mindezek finanszírozóit is).
Ebben a megközelítésben az ellátási lánc három szakasza: a beszerzés, a termelés (beszállítók, alvállalkozók is) és a disztribúció (viszonteladók, illetve raktárházak, fuvarozásszervezők, fuvarozók).
Szereplői komplexitását tekintve a supply chain három fokozatát is megkülönböztethetjük. Közvetlen az ellátási lánc, ha mindössze egyetlen vállalatból, beszállítójából és terméke fogyasztójából áll. A kiterjesztett ellátási lánc mindkét irányban hosszabb a vertikumban: a gyártó mellett magában foglalja a szállító mellett annak szállítóját is, valamint a közvetlen vevő vevőjét is, átfogva termékek, szolgáltatások, pénzeszközök, információk gyártó felé és tőle kifelé áramlását.
A teljes ellátási lánc összefogja az adott vertikális kapcsolatrendszer valamennyi résztvevőjét az első szállítótól a végső fogyasztóig, biztosítva termékek, szolgáltatások, pénzeszközök áramlását és a mindkét irányú információmozgást.
Ebben az értelmezésben a supply chain messze túllép a disztribúció fogalmán, egyetlen összehangoltan működő rendszerként kezelve a gyártót, valamennyi közvetlen és közvetett szállítóját, az értékesítési útban részes valamennyi viszonteladót, a logisztikai szolgáltatókat és természetesen a vevőkört.
Ebben a láncban jól azonosíthatók az értékteremtés egymásra épülő folyamatai is: termékfejlesztés, beszerzés, gyártási folyamatok, kereslettámasztás a marketing eszközeivel, a rendelésteljesítés logisztikai folyamatai, vevőkapcsolatok ápolása, vevőszolgálati tevékenységek és mindezek összehangolt menedzselése.
Transznacionális vagy multinacionális vállalatok esetében mindezeket a tevékenységeket leányvállalatok és független vállalkozások a világ különböző földrészein, számos országban végezhetik, a nemzetközi vertikumban szervesen egymásra épülve. Számos nemzetközi vállalat építi fel ily módon globális piaci jelenlétét, értéktermelő láncokban (value-added chain) összefogva más-más országokban működő leányvállalatait, valamint a kihelyezett tevékenységeket (outsourcing).
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 25.