Service design
A design egy új ága, mely a szolgáltatások, folyamatok tervezését jelenti, elsősorban a formatervezés területén használt eszközök segítségével.
A service design a 2010-es évek elején megjelent szakkifejezés, mely elsősorban a szolgáltatások, folyamatok tudatos és átgondolt tervezését jelenti, mégpedig az eddig főként a formatervezés területén használt eszközök segítségével.
A szolgáltatások tervezése során az esetleges fizikai tényezőkön túl olyan, elvontabb jellegű szempontokat is figyelembe kell venni, mint az érzelmek, szokások, illetve a márkához vagy termékhez kapcsolódó egyéb konnotációk – ezeket elemzi egyfajta komplex problémamegoldó rendszerként a service design.
A service design döntő szerepet játszhat a felhasználói élmény kialakítása során, így például egy ügyfélszolgálati központ berendezésénél és az ügyfélkezelésben. A pozitív felhasználói élmény – mint például egy rövid, hatékony ügyintézés egy felkészült, kedves és segítőkész ügyfélszolgálati munkatárssal, egy kellemes hangulatú enteriőrben – bizonyítottan hozzájárul a vevőelégedettség kialakításához és hosszú távon a márkahűséghez.
A service design a formatervezés és más designterületek eszköztárát alkalmazza: prototípusokat gyárt, azokat teszteli, majd a felhasználóktól kapott visszajelzéseknek megfelelően módosítja azokat. A service design kiterjedhet immateriális és materiális eszközökre, így például az ügyfélváróban kialakított zenei aláfestésre vagy az ügyfélirányító oszlop formatervezésére is.
A service designer minden esetben szorosan együtt dolgozik az adott szolgáltatás tervezéséhez hozzájáruló más szakemberekkel, pl. médiadesignerrel, grafikussal, belsőépítésszel, marketing- és brandingszakemberekkel. A service design szorosan összefügg a design thinking fogalmával, mely egy alapvetően problémamegoldásra irányuló új módszertan és gondolkodásmód.
Utoljára szerkesztve: 2023. október 24.