Influenszer / Influencer

Az influenszerek internetes sztárok, akik fotóit, videóit, élő közvetítéseit a közösségi médiában rengeteg (olykor sok tíz- vagy százezer) ember követi. A hatást, hatásgyakorlást jelentő angol „influence” kifejezés nyomán nevezik őket influenszernek, mert életmód- és termékválasztásaik példaként szolgálnak közönségük számára.

  • + Kedvezőbb árfekvésű lehet az influenszerrel való együttműködés, mint a hagyományos hirdetések.
  • + A hirdetés ténye jó esetben a közönség elől nincs elrejtve, de mivel egy általuk kedvelt és hitelesnek tartott szereplőtől érkezik, mégsem annyira direkt, mint a hagyományos reklámok.

  • - A terméket összekötik az influenszer személyével, ami (később) akár kellemetlen következményekkel is járhat.
  • - Igazán objektív mércék hiányában nehezebb választani az influenszerek között.

Legfontosabb kapcsolódó témák

Kommunikáció Elérés / Reach EDM

A különféle közösségi oldalakon, de leginkább a képek és rövid videók megosztására alkalmas Instagramon, illetve a videómegosztó YouTube-on jelentős népszerűségnek örvendő embereket nevezik az online marketing zsargonjában influenszernek.

Az influenszerek napi gyakorisággal, sőt, általában naponta többször számolnak be életük legkülönfélébb pillanatairól. Van közöttük, aki csak egyes részleteket mutat meg magából fotók, videók és élő közvetítések útján, de sokan a magánéletükbe is beengedik követőiket. 

Megmutatják gyerekeiket, az ételeket, amiket esznek, a lakást, amiben élnek, szerelmeiket, sőt, olykor szomorúságaikat is megosztják a közönséggel. Az influenszert véleményvezérnek is szokás nevezni, aki formálja követőbázisa véleményét a világról.

A nagy követőbázist elérő influenszerek részben vagy teljesen ebből a tevékenységből élnek, mégpedig olyan módon, hogy termékeket, szolgáltatásokat (is) hirdetnek. Vállalkozóként érdemes elgondolkodnunk azon, hogy termékünk illik-e egy-egy, szimpatikusnak ítélt influenszerhez. (Több toplistát is találni az interneten, ahol felsorolják a legnagyobb követőbázissal rendelkező ilyen sztárokat, és természetesen ügynökségek is foglalkoznak influenszerek „értékesítésével”.)

Egy példa: egy szépségápolási termékeket gyártó vagy forgalmazó cégnek érdemes lehet együttműködnie egy sminkelésre szakosodott influenszerrel. Ha a cég wellness-szolgáltatásokat kínál, akkor is lehet a partnere egy influenszer, aki kipróbálja és bemutatja követőinek a kínálatot.

Sok mindentől függ egy ilyen megállapodásban, hogy az influenszer pénzt is kér-e, vagy maga az igénybe vett szolgáltatás-e az ellenérték. Amit egy-egy ilyen megállapodás megkötésekor mindenképpen szem előtt kell tartani: hiába nem hagyományos konstrukcióról van szó, az influenszer-reklám is reklám. Ennek megfelelően minden, erre vonatkozó jogszabályt be kell tartani készítése és közzététele során.

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.

Kapcsolódó témák



Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!