Fix költség

Egy vállalkozás azon költségei, amelyek rövid távon nem függenek attól, hogy mennyi terméket vagy szolgáltatást adunk el, a fix költségek.

Legfontosabb kapcsolódó témák

Működési költség Árazás Változó költség

Minden vállalkozásnak vannak fix (állandó) és változó költségei. A fixek azok, amelyek – legalábbis közvetlenül – nem függenek attól, hogy a vállalkozás mennyi árut vagy szolgáltatást értékesít. Tipikus fix költség például a bérköltség, a bolt vagy más ingatlan költsége vagy általában a rezsi típusú költségek.

Ugyanakkor az is érthető, hogy ezek is változhatnak, hiszen pl. a forgalom emelkedésével egy idő után újabb alkalmazottak felvétele, csökkenésével a meglévők elbocsátása is szükséges lehet: azaz hosszú távon végeredményben szinte minden költség változó. 

Vannak olyan javak, amelyek az egyik cégnél fix költségek, míg a másiknál célszerű változó költségként tekinteni rájuk. A cégek zömében a villanyköltség állandó költség, havonta nagyjából ugyanúgy alakul: az irodavilágítás, a nyomtató meg a hűtő az étkezőben stb. Egy pékség esetében azonban a villanyszámla a változó költségek része, hiszen ott a villany zöme a kemencék fűtésére megy el, az pedig nagyban függ attól, hogy mennyi kenyeret kell megsütni. 

Fontos, hogy amikor vállalkozásunk pénzügyi tervét készítjük, határozottan különítsük el a fix és a változó költségeket, ezek ugyanis teljesen eltérő módon viselkednek, amikor arra szeretnénk választ kapni, hogy mennyi terméket kell eladnunk ahhoz, hogy nyereséges legyen a tevékenység, hiszen az eladott termékeknek és szolgáltatásoknak mindig, minden esetben ki kell termelniük a fix költségeket is. 

Az egy termékre jutó fix költség mutatószámát fajlagos fix költségnek nevezzük, és úgy számoljuk ki, hogy az összes fix költséget elosztjuk az értékesített termékek számával. Minél több terméket vagy szolgáltatást tudunk eladni ugyanazon a fix költségszinten, annál kisebb a termék árában a fix költségelem. Ez azt is jelenti, hogy ha változatlan áron értékesítünk egyre többet, akkor javul a termékünk nyereségtermelő képessége, vagyis javul a tevékenységünk méretgazdaságossága.

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

A Start Up Guide Galaxis támogatója a Magyar Fejlesztési Bank.
Ez a SUG Galaxis 1.0 nyilvános tesztüzeme. Az oldallal kapcsolatos észrevételeidet, javaslataidat örömmel fogadjuk a hibabejelentes@startupguide.hu címen!

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!